Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Elias Harinen

Juha-Pekka Keränen ja Hornet-hävittäjä

Ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen valmistautuu koneyksilön HN-401 viimeiselle lennolle.

Ilmavoimien komentaja lensi ensimmäisen Suomen Hornet-hävittäjistä eläkkeelle

Santeri Kuusela

Täysin palvelleen hävittäjän viimeinen lento on kunniakas tehtävä, kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen kiitteli.

Ensimmäinen Suomeen hankituista F/A-18 Hornet -hävittäjistä poistetaan käytöstä täysin palvelleena. 

Ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen sai kunnian lentää koneyksilö HN-401:n eläkkeelle perjantaina 26. huhtikuuta 2024. Keräsen reitti kulki Pirkkalasta Jämsän Halliin. 

– Viimeinen lento on kunniakas tehtävä, Juha-Pekka Keränen kertoo.  

Koneyksilö on F/A-18 Hornet -hävittäjien fleet leader, eli hävittäjätyypin koeyksilö, jota on tarkoituksella lennetty muita koneita enemmän. HN-401:lla on lennetty kaikkiaan 4 500 tuntia, millä se on saavuttanut käyttöikätavoitteensa. 

Rasittavalla käyttöprofiililla Ilmavoimat on saanut tietoa muun muassa Hornet-hävittäjän rakenteesta. Tietoa on kerätty muun muassa lentokoneen rungon väsymisestä, jolla varmistetaan suunniteltu ja turvallinen elinjakso elinkaarisuunnitelman mukaisilla toimenpiteillä. 

– Hornetit ovat säilyneet vertailukelpoisena, mutta nyt on aika vaihtaa, Juha-Pekka Keränen toteaa. 

Nyt eläkkeelle siirtyvästä hävittäjästä kerätty data osoittaa, että Hornet-laivaston suunniteltu loppuelinkaari on mahdollinen. Keräsen mukaan Ilmavoimien Hornet-kalusto säilyy taistelukykyisenä aina 2030-luvun alkuun saakka. 

Keräsen eläkkeelle saattelemana Hornet varastoidaan Jämsän Halliin, jossa sitä odottaa jatkokäsittely. Sen osia hyödynnetään vielä käytössä olevien Hornetien varaosina ja vaihtolaitteina. Muu runko lopputarkastetaan ja tietoa käytetään hyväksi esimerkiksi käytössä olevien Hornetien turvallisen käytön takaamiseksi. 

Koneyksilö HN-401 on tyypiltään yksipaikkainen F/A-18 C Hornet. Hävittäjä valmistui Hallissa Patria Finavitecin kokoonpanolinjalta vuonna 1996 ja se on ollut Ilmavoimien lennettävänä 27 vuoden ajan. Nyt hävittäjä palaa kunniakkaasti takasin Patrialle purettavaksi. 

Keräsen mukaan viimeinen lento Hornetilla on kunniatehtävä. Kuva: Elias Harinen

F-35 korvaa Hornetit 

Viimeisetkin F/A-18 Hornet -hävittäjät poistuvat käytöstä suunnitellusti 2030-luvun vaihteessa. Käytöstäpoisto tapahtuu F-35-järjestelmän käyttöönoton rinnalla. Suomessa on vuosina 2028–2030 operatiivisessa käytössä rinnakkain kaksi konetyyppiä, F/A-18 ja F-35. 

 – F-35-hävittäjä on osoittautunut paremmaksi kuin evaluointi antoi ymmärtää, Juha-Pekka Keränen toteaa tulevasta konetyypistä. 

Ensimmäiset F-35-koneet toimitetaan Hornet-hävittäjien rinnalle Suomeen Lapin lennostoon vuonna 2026. Loput uuden sukupolven hävittäjät saapuvat Suomeen vuoteen 2028 mennessä, jolloin F-35-kalusto saavuttaa alustavan suorituskykynsä. 

F-35-hävittäjien toimitusten myötä F/A-18-kalusto poistuu käytöstä vuoden 2030 loppuun mennessä. Jokaisen F/A-18-koneyksilön loppukäyttö määritellään yksilökohtaisesti. Vuodesta 2031 alkaen F-35- järjestelmä toimii Ilmavoimien päälentokalustona.