Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Mauri Maunulan kotialbumi

Kuvassa mies istuu lentokoneen kyydissä.

Maunula ehti lentämään vaiheikkaan uransa aikana lukuisia eri sotilas- ja siviilikoneita.

Ilmavoimat kunnioittaa lentäjälegenda Mauri Maunulan muistoa ylilennolla

Johannes Ylimäki

Neljä F/A18 Hornet -hävittäjää lentävät Helsingissä Hyvän Paimenen kirkon yli, kun Maunula saatetaan viimeiselle matkalle.

Ilmavoimat järjestää ylilennon kapteeni evp Mauri Maunulan muistoa kunnioittaen 23. lokakuuta Helsingissä. Maunula menehtyi syyskuussa 103 vuoden iässä.

Ylilento lennetään Pakilassa siunaustilaisuuden yhteydessä kello 11.45 - 12 välisenä aikana.

Mauri Maunula oli viimeinen elossa ollut sotilaslentäjä, joka palveli maatamme sodassa. Hän toimi Jatkosodassa ja Lapin sodassa tiedustelu- ja hävittäjälentäjänä, jolloin hänelle kertyi kokemusta yhteensä 20 eri konetyypistä. Hän lensi yhteensä 69 sotalentoa.

Maunula aloitti uransa Ilmavoimilla 29. huhtikuuta 1940 sotaohjaajakurssi 4:llä ja suoritti myös reserviupseerikurssi 51:n. Hän kävi niiden jälkeen kadettikurssi 26:n vuosina 1942–1943. 

Hän lensi ensimmäisen koululentonsa Suomen ilmavoimissa Letov S.218 A Smolik SM-159 -koneella 6. toukokuuta 1940. Maunulalle myönnettiin Ilmavoimien lentomerkki joulukuussa 1941.

Maunula työskenteli uransa aikana myös siviili-ilmailun parissa. Hän aloitti vuonna 1948 Aeron eli nykyisen Finnairin lentoperämieskurssilla, minkä jälkeen hän teki merkittävän uran liikennelentäjänä, kouluttajana ja tarkastuslentäjänä. 

Aerolla ja Finnairilla Maunula lensi muun muassa DC-3 ja Caravelle -lentokoneita. Hän ehti uransa aikana työskentelemään myös Koneen ja Spearairin palveluksessa. Maunulalle kertyi yhteensä 21 473 lentotuntia sotilas- ja siviili-ilmailusta, kun hän päätti pitkän lentouransa vuonna 1983.

Yksi merkittävistä hetkistä hänen urallaan oli se, kun hän toimi perämiehenä lennolla, jolla haettiin marsalkka Carl Gustaf Emil Mannerheimin arkku Sveitsin Genevestä Suomeen.

Edesmennyt kapteeni kuului Pilvenveikot-verteraaniyhdistykseen, joka perustettiin lokakuussa 1976 sotalentäjien epäviralliseksi klubiksi. Yhdistyksen tavoitteena on ollut sen alkutaipaleesta lähtien yhteishengen vaaliminen, suomalaisen lentäjän perinteen ylläpitäminen sekä veljespiiristä huolehtiminen. 

Ilmavoimien ylilento lennetään Helsingin Pakilassa siunaustilaisuuden yhteydessä, jolloin neljä F/A-18 Hornet -hävittäjää lentävät Hyvän Paimenen kirkon yli. Ylilennolla on säävaraus.

Hävittäjät lentävät etelästä pohjoiseen noin 300 metrin korkeudessa.