Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Risto Hyvärinen

Kuvassa lentosotamies Arttu Varis.

Hornetien taisteluvalmiudesta huolehtimassa

Konsta Tourunen

Raskaan alokasjakson jälkeen ilmataisteluasemiehen tehtävät ovat maistuneet, eivätkä aamutkaan paina.

Lentosotamies Arttu Varis / Karjalan lennosto / Lentotekniikkalaivue / TJ 80

"Hienoimpia hetkiä asepalveluksessa oli tähän mennessä, kun näin ensimmäistä kertaa Hornetin maassa ihan läheltä. Se on hieno vehje, kun huomasin kaikki yksityiskohdatkin.

Raskain päivä oli ensimmäinen. Alokasjaksolla mietin, jaksaako täällä olla, kun olimme kuukauden kiinni. En tiennyt mistään mitään, en tuntenut ketään ja oli kauhea kiire.

Nyt ilmataisteluasemiehenä (ITAM) aamut ovat kuluneet aivan silmissä. Tavallisena päivänä menemme kahdeksalta hallille. Olemme siellä, kunnes päivällisen jälkeen alkaa vapaa-aika. Tämä on alkanut tuntumaan enemmän töissä käymiseltä kuin intiltä.

Harjoittelemme Hornetien tykkien ja ohjusten lataamista. Tositilanteessa tehtävä on pystyttävä tekemään nopeasti.

Halusin myös päästä lentokoneiden kanssa tekemisiin, kun kerran pääsin Ilmavoimiin Tikkakoskelle suorittamaan varusmiespalvelusta. Ennen palvelusta hain puolivitsillä apumekaanikoksi, mutta en päässyt. Olin kuullut kaverilta ilmataisteluasemiehen tehtävästä hyvää, joten lopulta hain sinne alokasjakson jälkeen. Siviilissä olen tykännyt rassata autoja, moottoripyöriä ja traktoreita, joten lentokoneet ovat nyt uusi tuttavuus.

ITAM:in koulutushaarajakso oli Tikkakoskella. Sen aikana kävimme läpi alan teoriaa ja perusteita, kuten Hornetien vaara-alueita. Tämän jälkeen osa lähti jatkamaan palvelustaan Lapin lennostoon ja toiset Karjalan lennostoon. Itse päädyin Rissalaan Karjalan lennostoon. 

Intin jälkeen aion mennä töihin. Olen käynyt kone- ja tuontatotekniikan ammattitutkinnon, joten voisin tehdä töitä esimerkiksi tehtaan kunnossapidossa tai raskaskoneasentajana."