Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Otto Rantanen

Aku Louhimies ja Lauri Haavisto poseeraavat jousipyssyn kanssa.

Aku Louhimies (vasemmalla) antoi tiettävästi ensimmäisen Tuntematon sotilas -aiheisen esineen Sotamuseon Lauri Haavistolle.

Honkajoki menetti kaaripyssynsä Sotamuseolle

Otto Rantanen

Elokuvaohjaaja Aku Louhimies kävi Suomenlinnassa lahjoittamassa elokuvassa käytetyn Honkajoen jousipyssyn Sotamuseon kokoelmiin.

Onko se Peter Jackson ja Valtasormus? Onko se George Lucas ja valomiekka? Onko se Robert Zemeckis ja Wilson-lentopallo?

Ei, edessäni seisoo Aku Louhimies kädessään sotamies Honkajoen kaaripyssy. Alkeellinen ase muistetaan Tuntemattoman sotilaan hahmon, Aarne Honkajoen, eriskummallisena kantamuksena.

Monelle suomalaiselle tuttu jousipyssy on matkannut Suomenlinnaan Sotamuseolle muovipusseihin kääräistynä. Nyt se on täällä, näyttelytilassa Sotamuseon Maneesilla. Tuntemattomasta sotilaasta oman versionsa vuonna 2017 ohjannut Louhimies on lahjoittamassa museon kokoelmiin aidon kappaleen suurelokuvaan esineistöstä.

– Tämä tuntui juuri tähän hetkeen sopivalta museoesineeltä, Louhimies kertoo.

Jousipyssyn ovat valmistaneet rekvisitööri Tommi Hourula ja 2. lavastaja Mikko Kuivasto. Niitä tehtiin Juho Milonoffin näyttelemää Honkajokea varten vain yksi, tämä kappale. Louhimies jättää symbolien tulkinnan katsojille, mutta pitää kaaripyssyä merkittävänä elokuvan kaarelle.

– Honkajoen hahmossa tapahtuu jokin muutos, kun vertaa häntä aluksi ilmoittautumassa korsussa ja sitten tarinan lopussa. Tietynlainen pasifismi kohtaa reaalimaailman hänen hahmossaan – lopussa Honkajokikin jo ampuu, mutta ampuuko tähdätysti, Louhimies pohtii ja kääntelee jousta käsissään.

Suurista, näyttelijänuria määrittelevistä elokuvahankkeista otetaan usein mukaan jotakin pientä. Harry Potter -lavasteista napattiin taikasauvoja mukaan, ja Jennifer Lawrence otti oman jousipyssynsä Nälkäpeli-elokuvasarjan kuvauksista. Louhimiehen mukaan heidän elokuvastaan muistoesineiden talteen ottaminen oli vaikeampaa.

– Ainakaan aseita ei otettu, sillä niistä pidettiin aika tarkkaa kirjaa, hän naurahtaa.

Kuuluisa kaaripyssy kuvattuna Lauri Törnin ansiomerkkien yllä. Kuva: Otto Rantanen

Siinä minä kärsin tämän sodan raskaimman tappion

Louhimies ja muu työryhmä saivat elokuvanteossa paljon apua Sotamuseon asiantuntijoilta, lähtien unkarilaisista perämoottoreista syöksyveneissä. Suomenlinnassa myös kuvattiin elokuvaa, kun saari muuttui vallatuksi Petroskoiksi. Tärkeänä apuna oli myös everstiluutnantti Juha Mälkki, jonka panosta sotilaiden psyyken kuvaamisessa näyttelijät ja ohjaaja ovat vuolaasti kehuneet.

Sotamuseon näyttelypäällikkö Lauri Haavisto on tyytyväinen lahjoitukseen. Museo päätti kysellä jotakin esinettä elokuvasta, olihan elokuva osin yhteinen projekti Puolustusvoimien asiantuntijuuden vaihdon merkeissä.

– Tämähän on ase-esine, mutta tässä yhdistyy myös se miten elokuva ja viihde lyövät kättä sotahistorian kanssa. Tuntematon-elokuva ja -kirja yhdistyvät siihen millaisia käsityksiä suomalaisilla on sotahistoriasta ja jatkosodasta, ja siksi tämä haluttiin kokoelmiin, Haavisto selittää.

Aivan tammikuussa jousi ei ehdi näytille, mutta se löytää kyllä paikkansa, Haavisto vakuuttaa. Sijoittamiseen liittyy myös pähkinä purtavaksi, museo kun jakautuu sota-ajat käsittävään rakennukseen sekä Puolustusvoimat sodan jälkeen -näyttelyyn toisessa rakennuksessa.

– Nyt tuleekin museaalinen kysymys, että kuuluuko tämä sota-aikaan ja siihen liitettyihin mielikuviin, vai tuonne toiselle puolelle, missä on sotien jälkeinen aika. Ja toisaalta ensimmäisessä Tuntemattomassa elokuvanäyttelijäthän olivat sotaveteraaneja, Haavisto pohtii, mutta jättää asian ratkaisun myöhempään ajankohtaan.

Louhimiehen seuraavakin projekti vaatii asiantuntemusta sota-asioissa. Louhimies kertoo, että jos kaikki menee hyvin, toukokuun puolivälissä aloitetaan kuvaamaan massiivista Konflikti-nimistä televisiosarjaa. Se sijoittuu lähitulevaisuuteen, ja kertoo Suomeen kohdistuvasta sotilaallisesta uhasta. Puolustusvoimat on kumppanina sarjan tekemisessä.

– Juonena on sellainen skenaario ja ajatusleikki, jonka ei tietenkään toivota tapahtuvan koskaan, Louhimies sanoo.

Luovutettuaan jousipyssyn Louhimies ottaa vielä museon matkamuistopuolelta mukaansa puisen jääkaappimagneetin, jossa on kuva Maxim-konekivääristä. Siis siitä, jota Tuntemattomassa konekiväärikomppanian miehet käyttävät.

– Vien tämän Juho Milonoffille synttärilahjaksi! Luovutti aseensa, mutta saa kuvan konekivääristä tilalle. Ja onhan tämäkin puuta, niin kuin jousipyssykin, Louhimies tuumaa.