Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Kuvassa siltapanssarivaunu.

Hetkessä yli esteiden

Leopard-siltapanssarivaunu pystyy laskemaan 26-metrisen kulkuväylän joukoille muutamassa minuutissa.

Sirpaleita viuhuu joka puolella. Joen yli on silti päästävä, mutta kuka voisi selvitä tällaisesta myrskystä? Onneksi käytössä on ajoneuvo, joka kestää sirpaleet ja pystyy laskemaan sillan joen yli minuuteissa. Tätä kutsutaan siltapanssarivaunuksi.

Siltapanssarivaunu on ajoneuvo, jonka avulla mekanisoidut joukot voivat ylittää vesistöjä, rakennettuja tai luonnon muovaamia esteitä. Siltaa käytetään paikoissa, joista on päästävä nopeasti yli.

Siltapanssarivaunu on elementissään, kun kiertotiet ovat kaukana tai vaihtoehtoisia siltoja on liian hankala rakentaa. Käyttöön vaikuttaa myös mahdollinen alueella vaikuttava tulivaikutus.

Leopardeista on moneksi

Suomen käyttämät siltapanssarivaunut on rakennettu saksalaisen Leopard 2A4-taistelupanssarivaunun alustalle. Vaunuista käytetään tyyppinimeä Leopard 2 Leguan (Leopard 2L) siltapanssarivaunu.

Panssariprikaatin panssaripioneerikomppanian Master Gunner vääpeli Jarno Suojan mukaan Suomi oli ensimmäinen maa, joka siirsi siltajärjestelmän Leopard 2:sen alustalle. 

Leopard 2 rungon käyttö siltajärjestelmän alustana helpottaa varaosalogistiikkaa ja takaa saman taktisen liikkuvuuden kuin mikä on pääosalla siitä joukosta, jota siltavaunu tukee.

– Vaunut otettiin kenttäkokeisiin vuonna 2007, jonka jälkeen alkoi henkilökunnan koulutus ja heti sen jälkeen kalusto otettiin varusmieskäyttöön, Suoja kertoo.

Suojan mukaan vaunut tilataan Saksasta osina ja Patria kokoaa ne Suomessa. Kokoamisprosessin aikana vaunut tarkistetaan, jolloin mahdolliset viat ja puutteet paikallistuvat. Patrian tuki on ollut kattavaa myös sen jälkeen kun vaunut on luovutettu Puolustusvoimille.

Tehoa piisaa

Ilman siltaa Leopard 2L -vaunu painaa 52,5 tonnia. Eri siltatyyppien kanssa painoa kertyy 57,5-63,5 tonnia.

Siltoja on käytössä kahdenlaisia. 14-metrinen silta painaa viisi tonnia. Toinen vaihtoehto on 26-metrinen 11 tonnin silta. Korkeutta vaunulle tulee silta päällään noin neljä metriä.

Vaunua liikuttaa 47,6 -litrainen V12 diesel, josta irtoaa hulppeat 1 500 hevosvoimaa. Vaunu kulkee yllättävän rivakasti. Huippunopeutta on luvattu 68 km/h, ja peruutettaessakin jopa 31 km/h

Silta käyttöön muutamassa minuutissa

Siltapanssarivaunut voidaan varustaa joko kahdella 14 metrin tai yhdellä 26 metrin sillalla. Suojan mukaan sillan laskuaika riippuu sen pituudesta.

 – 14-metrisen sillan saa laskettua noin kolmessa minuutissa ja 26-metrisen noin viidessä minuutissa. Vaunut käyttävät siltojen käsittelyyn tietokoneohjattua hydraulista järjestelmää, Suoja toteaa.

Sillan leveys on noin neljä metriä ja sen ajorampit kelpaavat minkä tahansa ajoneuvon ajettavaksi. Materiaalina toimii alumiini.

Molemmissa silloissa käytetään MLC-järjestelmää, joka ilmoittaa sillan kantavuuden short-tonneina. 26 metrin siltojen MLC-luokitus on 70 ja 14 metrin sillan luokitus on 80. Lyhenne MLC tulee sanoista Military Load Classification.

– Käytännössä kaluston paino muutetaan short tonneiksi käyttämällä kerrointa 1.1023, Suoja sanoo. 

Telakaluston paino otetaan suoraan massasta. Pyöräkalustolla MLC-painoluokka vastaa 85% ajoneuvon painoa. Valtaosassa kalustosta on jo valmiiksi merkitty mitä painoluokkaa ajoneuvo edustaa, joten ylityspaikalla ei tarvitse suorittaa laskutoimituksia.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että kaikki kalusto pystyy ylittämään sillan. Esimerkiksi siltapanssarivaunu täydellä painolla on noin 63,5 tonnia, joka vastaa n.69,9 short tonnia.

Modernisointia ja uutta kalustoa

2000-luvulla valmistuneiden siltapanssarivaunujen tekniikka on jäämässä jalkoihin, sillä ne tukevat vain vanhempia 26 metrin siltoja. Vuonna 2018 aloitettiin vaunujen modernisointi, joka antaa vaunuille tuen myös uusille 14 metrin Leguan silloille. Ensimmäiset modernisoidut vaunut otettiin käyttöön vuosina 2019-2020.

– Johtuen vaunujen valmistumisaikatauluista modernisoituja vaunuja käytettiin ensin reserviläisten koulutuksessa varusmiesten sijaan. Reserviläiset muuntokoulutettiin erillisessä kertausharjoituksessa, jonka jälkeen suurin osa on osallistunut vielä muihin harjoituksiin, esim. alkutalven Hammer-harjoitukset. 2/22 oli ensimmäinen saapumiserä, jossa varusmiehet koulutettiin suoraan uudelle järjestelmälle, Suoja mainitsee.

Patria ilmoitti joulukuussa, että Puolustusvoimien logistiikkalaitos tilasi kuusi uutta Leopard 2L-siltapanssarivaunua. Uudet vaunut rakennetaan tutun Leopardin alustalle. Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 23,6 miljoonaa euroa ja työllisyysvaikutus Suomessa noin 70 henkilötyövuotta.

Kyseinen erä on jo kolmas Leopard 2L -siltapanssarivaunuhankinta Patrialta. Aikaisemmat toimitukset ovat olleet vuosina 2005-2008 ja 2018-2022. Uusien vaunujen toimitukset ajoittuvat vuosille 2026-2028.

Uudet vaunut eivät kiinnosta pelkästään Suomea, sillä muun muassa Norja ja Tanska ovat ottaneet uudet siltapanssarivaunut käyttöön korvaamaan vanhentuneet Leopard 1-alustaiset siltavaununsa. Molemmat maat ovat valinneet alustaksi Leopard 2:sen ja siltajärjestelmäksi Leguanin.