Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Oskari Aumo

Hawk-suihkuharjoituskone lentämässä taivaalla

Hawk-suihkuharjoituskoneita ei nähdä hetkeen kiertelemässä taivaalla.

Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskoneet eivät onnettomuuden takia lennä hetkeen

Joona Komonen

Onnettomuuden aiheuttaja on vielä epäselvä ja tutkimuksia jatketaan. Tapauksesta on kuitenkin selvinnyt, että moottori ei ollut käynnissä maahan syöksyn aikana.

Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskone syöksyi maanantaina 15.5. maahan Keuruun alueella. Onnettomuus tapahtui Ilmasotakoulun johtajan eversti Vesa Mäntylän mukaan viiden Hawkin suorittaessa lentopalvelusta. Koneista kolme oli suorittamassa erillistä harjoitusta, kun maahan syöksynyt Hawk harjoitteli viidennen koneen kanssa ilmataistelua.

Koneessa oli kahden hengen miehistö, johon kuuluivat lento-oppilas ja ilmataistelunopettaja. Lentokokemusta oppilaalla oli 100 tuntia ja opettajalla 700 tuntia.

– Onnettomuus tapahtui lennon loppupuolella, eli hyvin lähellä kun olisi pitänyt aloittaa paluu kohti Tikkakoskea, Mäntylä sanoi tiedotustilaisuudessa.

Hawk irtautui taistelusta kesken harjoituksen, ja ohjaajat kertoivat hätätilailmoituksen yhteydessä koneessa tuntuneesta tärinästä. Onnettomuuden syy on vielä epäselvä, eikä tärinän aiheuttajaa ole löydetty.

Ilmasotakoulun tiedotustilaisuuden jälkeen on kuitenkin johtajan mukaan selvinnyt, että koneen iskeytyessä maahan moottori ei ole ollut käynnissä. 

– Syystä ei ole kuitenkaan tietoa, miksi se ei ole ollut käynnissä, Mäntylä kertoo Ruotuväelle.

Ohjaajat onnistuivat pelastautumaan koneesta heittoistuinten ja laskuvarjojen avulla. Hätätila ilmoitettiin noin 1,5-2 kilometrin korkeudella, mutta itse heittoistuinhyppy toteutettiin arviolta noin 500 metrin kohdalla.

Molemmat ohjaajat on viety lääketieteellisiin jatkotutkimuksiin, jotka ovat vielä kesken. Tilanne ei vaikuttanut kuitenkaan hirveän huonolta, sillä Mäntylän mukaan lentäjien on kerrottu kävelleen pelastustoimia suorittaneelle ambulanssille itse.

– Tällä hetkellä on arvio lääkäriltä ja ohjaajilta, jotka olivat onnettomuudessa mukana, että he pääsevät tänään pois sairaalasta, Mäntylä kertoo. 

Lisätietoja mustan laatikon avulla on turha toivoa, sillä sellaista ei kyseisestä koneesta löydy. Koneeseen on sen sijaan asennettu tehtävätallennin, mutta sen selviämisestä ei Mäntylän mukaan ole varmuutta.

– Tehtävätallennin ei ole sellainen tyypillinen normaali musta laatikko, jossa olisi törmäyksen sietoa tai vastaavaa, Mäntylä toteaa.

Tutkinta aloitetaan sillä, että ryhmän johtaja tulee onnettomuuspaikalle ja alkaa kartoittamaan tilannetta maastossa. Samalla tutkintaan osallistuu lääkärijäseniä, ohjaajajäseniä ja poliisijäseniä, jotka muun muassa haastattelevat ohjaajia tapahtumaan liittyen. Lisäksi tapahtumaa seuranneen toisen koneen ohjaajia haastatellaan, Mäntylä avaa prosessia.

Myös tehtävätallentimen avulla saadaan tietoja esimerkiksi koneen korkeudesta ja nopeudesta sekä kaasuvivun liikkeistä. Lisäksi moottori on säilynyt hyvässä kunnossa, mikä voi tarjota apua syiden selvittämisessä.

Onnettomuudet ovat harvinaisia

Kyseessä on Ilmavoimien historian 12. Hawk-koneella tapahtunut onnettomuus. Edeltävästä onnettomuudesta on tällä hetkellä jo kymmenen vuotta aikaa. Suihkuharjoituskone onkin Mäntylän mukaan ollut kaiken kaikkiaan turvallinen.

– Se kuuluu tähän sotilasilmailun luonteeseen, että riskejä on, mutta ne pyritään minimoimaan, hän toteaa YLE:n haastattelussa.

Aiemmista onnettomuuksista ei vaikuta ainakaan heti olevan apua tapauksen selvittämisessä. Mäntylä sanoo Ruotuväelle, ettei ainakaan heti tunnista yhteneväisyyksiä vanhempien tapausten kanssa.

– Vuonna 2013 oli yhteentörmäys ilmassa, mikä on aivan toisen tyyppinen. Meillä on muutama maahantörmäys ja yksi lintutörmäys, minkä muistan tästä 15-20 vuoden ajalta, Mäntylä taustoittaa Ruotuväelle.

Johtaja kertoo Ruotuväelle, että Ilmasotakoulussa psykososiaalinen tuen ryhmä on aloittanut toiminnan tiistaiaamuna. Ryhmä keskittyy erityisesti lentotekniseen- ja hävittäjälentolaivueeseen eli ohjaajiin. Kyseessä on tapauksen yhteinen käsittely hieman tiedotustilaisuutta muistuttavassa muodossa.

– Ulkopuolistakin apua tarjotaan ilman muuta heille ketkä sitä tarvitsee. Oli kyseessä onnettomuudessa ollut ryhmä tai jokin ulkopuolinen, koska ihmiset käsittelevät asioita eri tavalla, Ilmasotakoulun johtaja sanoo Ruotuväelle.

Hawkit ovat joka tapauksessa ainakin jonkin aikaa maadoitettuja eli poissa lentokäytöstä. Mäntylä arvioi, että koneet eivät välttämättä lennä ollenkaan loppuviikon aikana.
 

Uutista korjattu 16.5. kello 10.40. (Uutiskuva vaihdettu Hawk-suihkuharjoituskoneeseen)