Kuva: Ville Kariola

– Hankalinta on ajaa suolla. Jos siellä liike pysähtyy niin jää jumiin, moottopyörälähettinä palveleva pioneeri Riku Mustonen kiteyttää vanhan Yamahan puikoista.

Ei mikään lälläripyörä

Niko Ylä-Poikelus

Keväisin lumen ja jään väistyessä koittaa ilon hetki parillesadalle tuhannelle suomalaiselle – moottoripyörän voi kaivaa talviteloilta. Puolustusvoimien maastomoottoripyörät ovat käyttövalmiina ympäri vuorokauden, kesät ja talvet.

Siinä missä enemmistö harrastajista antautuu sään heikentyessä, ei olosuhteille voi sotilaskäytössä antaa liiaksi merkitystä.

Pioneeri Riku Mustonen palvelee Karjalan prikaatissa moottoripyörälähettinä. Koulutus tehtävään alkoi peruskoulutuskauden jälkeen helmi-maaliskuun vaihteessa, kelien haastaessa varusmiehet.

– Kurssin päätteeksi meillä oli kokonainen viikko maastoajokoulutusta. Kokeneemmallakin kuskilla oli haastetta, kun maassa oli puoli metriä lunta – sinne pyörä jää jumiin, vaikka kuinka harjaantunut käsittelijä olisi, Mustonen muistelee.

Vaatimuksena lähetin tehtävissä palvelemiseen on A1-luokan moottoripyöräkortti, jolla siviilissä saa kuljettaa kevytmoottoripyörää. Palveluksen aikana korttiluokka korotetaan A2:een, jolla saa ajo-oikeuden korkeintaan 35 kilowatin väliluokan moottoripyöriin. Kurssi käydään heti erikoiskoulutuskauden alkuun

– Jos koulutuksessa ei ollut tarpeeksi haastetta niin riitti kun ilmoitti kouluttajalle. He kehittivät kaikenlaisia haasteita, muun muassa esteitä ja ojan ylitystä, Mustonen naurahtaa.

Kuten kaikille puolustusvoimissa ajoneuvojen kanssa työskenteleville, myös moottoripyöräläheteille koulutetaan tärkeimmät perusteet heidän työvälineensä huollosta.

– Koulutukseen kuului kokonainen viikko huoltoa. Meille opetettiin muun muassa renkaanvaihdot, tankojen ja grippien vaihdot. Pyörän on aina lähdettävä käyntiin ja toimittava hyvin, Mustonen luettelee opeteltuja toimenpiteitä.

Karjalan prikaatissa työskentelevän luutnantti Jori Muukkosen mukaan puolustusvoimien käytössä olevat moottoripyörät ovat erittäin maastokelpoisia, hyvin käyttöön soveltuvia laitteita.

– Moottoripyörälähettejä käytetään viestien välittämiseen eli joukkojen johtamiseen. Esimerkiksi radiolla laitettu viesti voidaan varmentaa lähetillä.

Mustosen ja Muukkosen on vaikea löytää toiveita kaluston kehittämiseksi. Niin pyörä kuin ajovarusteetkin toimivat hyvin.

– Korkeintaan jonkin moottoripyörän takalaukun voisi hankkia, jotta pyörässä itsessään olisi tilaa hoitaa pieniä tavaratoimituksia, Muukkonen oivaltaa.

Hankinnat puolustusvoimissa vaativat aina huolellista valmistelua, jotta joukkojen koulutukseen ja sodan ajan käyttöön saadaan suorituskykyisiä ja toimivia välineitä.

Puolustusvoimilla on käytössä useita eri maastomoottoripyöriä, ja lähes vuosittain hankitaan uusia korvaavia moottoripyöriä poistuvien tilalle.

– Edellisellä kierroksella hankimme Yamahan WR250R -mallia, mutta EU:n tekniset vaatimukset rekisteröitäville pyörille kiristyivät. Kyseistä pyörää ei enää ole mahdollista rekisteröidä EU:n alueella, joten malli piti vaihtaa uuteen, järjestelmäinsinööri Jarno Hiltunen puolustusvoimien logistiikkalaitoksen järjestelmäkeskuksen maajärjestelmäosastolta taustoittaa.

Testaustilaisuuksiin kootaan ensin tiimi, joka koostuu enimmäkseen kokeneista kouluttajista eri joukko-osastoista.

– Maastomoottoripyöriä testattiin neljän päivän ajan. Tilaisuudessa kerättiin kokemuksia vaihtelevissa olosuhteissa ja käyttötarkoituksissa, Hiltunen kuvaa.

Sotilaskäyttöön tarkoitetuille pyörille on erityisvaatimuksia esimerkiksi huollettavuuden ja luotettavuuden suhteen. Lisäksi erityisesti moottori on varustettava riittävillä suojauksilla maastoajossa tapahtuvien vaurioiden välttämiseksi.

– Puolustusvoimien maastomoottoripyörän tulee myös olla hyväksytty tieliikennekäyttöön kaksipaikkaisina, jotta niillä voidaan tarvittaessa tehdä henkilökuljetuksia, Hiltunen huomauttaa.

Uudeksi malliksi valikoitui Honda CRF250L, joka testausjoukon mielestä täytti vaatimukset niin käytettävyyden kuin turvallisuudenkin osalta parhaiten.

– Hiomme vielä moottoripyörän yhteydessä hankittavaa varustusta ja tarvittavia säätöjä, Hiltunen täydentää.

Kun malli vaihtuu uuteen, on myös huoltohenkilökunta valmistettava tehtävään. Puolustusvoimille tärkeää on, ettei takuun säilymiseksi tarvitse välttämättä viedä pyörää sotilasalueelta pois.

– Varaosatoimitusten taloudellisuus ja logistiikan toimivuus on huomioitava, Hiltunen selventää puolustusvoimien tarpeita.