Duunitori tutki: Puolustusvoimat Suomen toiseksi houkuttelevin työnantaja
Monipuoliset, vastuulliset ja ainutlaatuiset työtehtävät ympäri Suomea kiinnostavat, Palvelukeskuksen suunnittelija, viestintäasiantuntija Tiina Hirvonen kertoo.
Puolustusvoimat on Suomen toiseksi houkuttelevin työnantaja Duunitorin tuoreen työnhakijatutkimuksen mukaan.
Vetovoimasta kertoo, että Puolustusvoimien saamien työhakemusten määrä on noussut hurjasti viime vuosina.
Vuonna 2023 Puolustusvoimat sai noin 6 600 työhakemusta. Vuonna 2024 työhakemuksia tuli 14 714. Vuonna 2025 työhakemuksia on 20. lokakuuta mennessä tullut jo 11 190. Työhakemusten määrä työpaikkaa kohti on myös noussut hyvin selkeästi.
Puolustusvoimien Palvelukeskuksen suunnittelija, viestintäasiantuntija Tiina Hirvonen kertoo, että vetovoimalle olevan monia perusteita. Puolustusvoimat tarjoaa Hirvosen mukaan monenlaisia tehtäviä sekä siviileille että sotilaille sekä eri koulutustaustan omaaville.
– Tehtävämme ovat monipuolisia, vastuullisia ja ainutlaatuisia, ja niitä löytyy ympäri Suomen. Meillä on tutkitusti hyvä työilmapiiri, joustavia työaikamuotoja sekä liikuntamahdollisuus työajalla. Meillä palkkaus on avointa ja tasa-arvoista, Hirvonen kertoo.
Pääesikunnan henkilöstöosaston erikoissuunnittelija Sirpa Klaavu-Nikula puolestaan kertoo, että Puolustusvoimat pitää huolta henkilöstönsä työoloista sekä kehittymismahdollisuuksista.
– Meillä panostetaan täydennyskoulutukseen, kannustetaan osaamisen kehittämiseen sekä tuetaan henkilöstön siirtymistä uusiin tehtäviin Puolustusvoimien sisällä. Tehtävästä riippuen myös etänä työskentely on mahdollista osan työajasta.
– Olemme turvallinen ja luotettava työnantaja. Meillä on kehittämismyönteinen oppimis- ja toimintakulttuuri ja meillä panostetaan innovatiivisuuteen ja tutkimus- ja kehittämistyöhön, Klaavu-Nikula toteaa.
Maailman tapahtumilla on myös Klaavu-Nikulan mukaan osansa Puolustusvoimien houkuttelevuuden nousussa.
– Tällä hetkellä voisi olettaa myös epävakaan maailmantilanteen ja Suomessa vallitsevan taloustilanteen olevan meille eduksi. Suomalaisten maanpuolustustahto on korkealla ja olemme vakaa työnantaja, Klaavu-Nikula pohtii.
Tiina Hirvonen pitää Puolustusvoimien työnantajaviestintää erinomaisena. Kuva: Niko Raappana
Ansio kuuluu Hirvosen mukaan myös Puolustusvoimien viestinnälle.
– Teemme Puolustusvoimissa pitkäjänteistä työtä työnantajamielikuvan eteen muun muassa kampanjoilla, tuoden esille Puolustusvoimien hyviä puolia työnantajana sekä työntekijöidemme äänen.
– Teemme kautta linjan myös laadukasta viestintää etenkin sosiaalisessa mediassa sekä erinomaista yhteistyötä eri oppilaitosten kanssa. Tällä on varmasti suuri vaikutus siihen millaisena työnantajana meidät nähdään, Hirvonen toteaa.
Vahvat brändit menestyy
Puolustusvoimat sijoittautui Duunitorin Työnhaku Suomessa 2025 -tutkimuksessa kärkijoukkoon suurten suomalaisten yritysten kanssa.
Duunitori kysyi tutkimuksen vastaajilta, mikä on houkuttelevin Suomessa toimiva työnantaja. Eniten mainintoja saaneet tahot olivat järjestyksessä Kone, Puolustusvoimat, S-Ryhmä, Supercell ja Finnair.
Duunitorin johtava asiantuntija Lauri Vaisto kertoo kärkeä yhdistävän vahva brändi.
– Kärkeen nousseet työnantajat ovat suomalaisille tuttuja organisaatioita. Kaikkia yhdistää myös se, että jokaisesta saa helposti käsityksen siitä, millaisia työtehtäviä on tyypillisesti tarjolla. Kolmikko on myös tehnyt pitkäjänteistä työnantajabrändityötä, Vaisto kertoo.
Vaisto pitää brändäyksen ja mediankäytön olevan tärkeintä nykypäivänä työnantajakuvan luomisessa.
Vaisto myös pitää kolmen kärjen muodostavien tahojen erilaisuutta mielenkiintoisena.
– Kolmen kärjessä kiinnostavaa on, että organisaatiot ovat hyvin erilaisia. Kone on globaali teollinen toimija, S-ryhmä toimii kuluttajabisneksessä ja Puolustusvoimat edustaa julkista sektoria, Vaisto sanoo.
Miten houkutella työnhakijoita?
Duunitorin työnhakijatutkimuksen mukaan joustavuus, yhdenvertaisuus sekä organisaation kulttuuri ja ihmiset ovat tärkeimpiä teemoja työnhakijoille alasta tai ammatista riippumatta.
Vaisto kuitenkin painottaa, että kohderyhmätuntemus on avainasemassa työnantajaviestinnässä.
– Yleinen virhe on jäädä viestinnässä abstraktille tasolle. Esimerkiksi yhdenvertaisuuden kaltainen teema voi houkutella, mutta siitä pitää pystyä kertomaan kohderyhmälle mahdollisimman konkreettisesti. Ylätason jargonin voi säästää strategiapapereihin, Vaisto sanoo.
Vaiston mielestä hyvä työnantajaviestintä keskittyy tietoihin, jotka aidosti kiinnostavat työnhakijaa. Erityisen tärkeää Vaiston mukaan on avata palkkaa ja palkitsemismallia.
– Lähetä palkkatoiveesi -tyyppinen viestintä haaskaa kaikkien aikaa, koska tyypillisesti tehtävään budjetoitu palkka on joka tapauksessa tiedossa jo rekrytointia aloitettaessa. Tutkimustemme mukaan palkkatiedon sisältävät työpaikkailmoitukset myös tuottavat parempia tuloksia kuin ilmoitukset, joissa palkkaa piilotellaan, Vaisto kertoo.
Vaisto myös painottaa työnantajaviestinnän sävyn tärkeyttä. Tutkimuksen mukaan hakijoihin vetoavat parhaiten empaattisuus ja inhimillisyys.
Työnantajien kuuluu Vaiston mielestä keskittyä myös epäkohtiin.
– Suomalaiset työnhakijat eivät ole tyhmiä. Kaikki tietävät, että jokaiseen työyhteisöön liittyy myös ongelmia. Luottamusta herättävä työnantajaviestintä tarttuu rohkeasti epäkohtiin ja tuo esiin, miten niitä on lähdetty korjaamaan.