Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Ilmavoimat

Kuvassa CASA C-295M -kuljetuskone

CASA C-295M -kuljetuskone on tärkeä osa kalustoa.

Ilmavoimien ATEX 22 -harjoituksessa pudotetaan ihmisiä taivaalta

Otto Rantanen

Ilmavoimien yhteys- ja kuljetuskonekaluston harjoitus valmistaa henkilökuntaa kriisiajan kuljetuksiin. Suuren osan Suomesta kattavalla harjoitusalueella lentää 22.–26. elokuuta monenlaista kalustoa, eivätkä hävittäjät ole pääosassa.

Ilmavoimien ATEX 22 -harjoitus on jälleen käynnissä. Harjoitus on Ilmavoimien yhteys- ja kuljetuskonekaluston tärkein harjoitus, ja se järjestetään vuosittain. Viime vuonna harjoitus jäi välistä, sillä harjoituksen johtajan, everstiluutnantti Akseli Heikkisen laivue antoi tukea Afganistanin evakuointioperaatiolle. Nyt harjoitus on saatu järjestettyä, ja Heikkinen on ollut sen sujumiseen erittäin tyytyväinen. 

Kyseessä on henkilökunnan harjoitus, mutta mukana on myös joitakin reserviläisiä tukitehtävissä. Satakunnan lennostosta Pirkkalasta matkannut miehistö on pystyttänyt harjoitusta varten tukikohtansa Oulunsaloon.

– Jonkin verran koulutusvelkaa on päässyt syntymään, joten oli hyvä, että pääsimme tämän pitämään, Heikkinen kertoo. 

Harjoituksen keskeisin painopiste on sellaisissa asioissa, joita ei päivittäisessä lentopalveluksessa päästä harjoittelemaan. Yleisimmät harjoituksen tehtävät liittyvät materiaalien ja henkilöiden kuljetuksiin ja ilmapudotuksiin. Käytännössä harjoittelu tarkoittaa yhtä päivittäistä yhteistoimintakierrosta eli tehtävää, johon kalusto osallistuu. 

Ilmavoimien esikunnan ilmaoperaatiokeskus määrittää tehtävät edellisenä päivänä, minkä jälkeen miehistö alkaa suunnitella tehtävän toteuttamista. Harjoitusalue on laaja, sillä se ulottuu Kuopion tasalta Rovaniemelle asti koko Suomen levyisesti. Laskupaikkoja on useita pitkin maata, mikä mahdollistaa monipuoliset reittivaihtoehdot. Harjoituksen tehtävissä pudotetaan lentokoneista henkilöstöä sekä pieniä paketteja. 


"Olemme koko Puolustusvoimia varten."

Harjoituksessa tapetilla on yhteistoiminnan harjoittelu, sillä myös F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjät osallistuvat harjoituspäiviin. Jotkut hävittäjistä esittävät vihollishävittäjien osaa ja toiset suojaavat yhteys- ja kuljetuskonekaluston toimintaa. Uhan simuloiminen ja todenmukaisemman tilanteen esittäminen on Heikkisen mukaan tärkeää, jotta harjoitteleva henkilökunta ei pääse liian helpolla.

Ilmavoimista puhuttaessa esillä ovat usein hävittäjät. Tässä harjoituksessa pääosassa ovat kuitenkin Tukilentolaivueen kalustosta CASA C-295M -kuljetuskoneet, Learjet 35 A/S -suihkukoneet sekä Pilatus PC-12NG -yhteyskoneet.

– Yhteys- ja kuljetuskoneet ovat monikäyttöisiä, sillä tukipyyntöjä tulee Ilmavoimien lisäksi Maa- ja Merivoimilta sekä muilta viranomaisilta. Myös valtionjohtoa kuljetetaan, jos kaupallisten lentojen aikataulut eivät sovi. 

– On hyvä muistaa, että vaikka olemme Ilmavoimissa, olemme koko Puolustusvoimia varten.


Harjoituksessa on lisäksi mukana Maavoimien NH90-helikopteriosasto Utin jääkärirykmentistä, mikä myös syventää harjoituksen yhteistoiminnallista puolta. 

– Olemme tehneet hyvää yhteistyötä helikopteripataljoonan kanssa, Heikkinen kiittelee

Tulevaisuudessa ilmavoimien yhteys- ja kuljetuskonekalustonkin toimintaan vaikuttaa Suomen uudet hävittäjähankinnat. Heikkinen sanoo, että muutos on varmaa, mutta se ei näy vielä tässä harjoituksessa.

– Varmasti muutoksia tulee, niin kuin koko Puolustusvoimissa. Vielä on varhaista sanoa miten toimintamme konkreettisesti muuttuu, mutta tällä hetkellä selvitetään, mitä on otettava huomioon tulevaisuudessa.