Asevelvollisten lomamatkat helpottuvat
Puolustusvoimat ja VR-Yhtymä Oy solmivat puitesopimuksen vuosille 2020-2023. Uusi sopimus sisältää kotimaan kaukojunien lisäksi VR Lähiliikenteen.
Puolustusvoimien ja VR-Yhtymä Oy:n solmima puitesopimus mahdollistaa vuodesta 2020 alkaen asevelvollisille VR Lähijunien käyttämisen veloituksetta. Puitesopimus asevelvollisten junamatkoista perustuu Hansel Oy:n ja VR-Yhtymä Oy:n väliseen yhteistyösopimukseen, jolla on sovittu valtion maksamista matkustajaliikenteen junamatkustuspalveluista.
Puolustusministeri Antti Kaikkonen valtuutti puolustusvoimien logistiikkalaitoksen solmimaan kyseisen puitesopimuksen. Sopimus tukee valtion matkustusstrategiaa sekä matkustukseen liittyvien kustannusten alentamista ja prosessien tehostamista.
– Tämä on hyvin vastuullinen sekä turvallisin ja ympäristöystävällisin tapa toteuttaa varusmiesten lomamatkoja, kommentoi VR:n matkustajaliikennejohtaja Topi Simola.
Varusmiesten lomamatkat helpottuvat paikanvarauspalvelun kehittyessä. Varusmiesten paikkojen varaaminen nykyisellään toimii VR Mobiili -sovelluksella ja Veturi-asiakkuudella.
– Tavoitteena on ensi vuoden aikana saada paikanvaraukseen uusi palvelu, koska tiedämme nykyisen olevan hieman kömpelö. Paikanvaraaminen uudessa applikaatiossa tulee olemaan helpompaa ja parempaa, kertoo VR:n myynti- ja asiakaskokemusjohtaja Salla Ketola.
Sopimuskausi on neljä vuotta (2020-2023). Kilpailulle avoimen henkilöliikenteen avautuessa Suomenkin rautatieverkossa seuraavan sopimuksen solmimisen aikaan VR toivoo yhä olevansa sopimuskumppani.
– Luonnollisesti haluamme olla mukana tarjoamassa seuraavaakin sopimusta. Asioiden helppous on se mitä pitää viedä eteenpäin. Lisäksi tehostamme omaa toimintaamme ja toivomme, että se näkyy omalla painollaan sopimuksen arvossa, lisää Simola.
Kehityskohteeksi VR-yhtymä Oy:n edustajat nimesivät käyttökokemuksen koskien sekä asevelvollisia että myös muita matkustajia.
– Palveluita parantamalla voimme tehdä sopimuksesta joustavamman itse matkustajille sekä maksajalle, Ketola painottaa.
– Haluamme tehdä sekä varusmiesten että muidenkin matkustajien käyttökokemuksesta paremman. Meillä on usein tilanne, jossa on hyvin täysi juna ja paljon varusmiehiä, joka on kaikille vähän epämukavaa ja jopa turvallisuuskysymys. Palveluiden toimiessa paremmin, voimme tätäkin puolta tasata ja palvella jokaista asiakasta paremmin, avaa Ketola.