Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Elias Harinen

Kuvassa on puolalainen alus.

Tall Ships Races toi kymmeniä aluksia vierailulle Helsinkiin, suurin niistä oli puolainen Dar Mlodziezy.

”Välillä paikallisopas, joskus jopa tulkki” – Vesa Sironen toimi Helsingin Tall Ships Racesin aikana italialaisen Stella Polaren yhteysupseerina

Johannes Koivisto

Merivoimat kutsui reserviläisiä avustamaan ulkomaalaisten laivastojen purjelaivoja Helsingissä.

Viidettä kertaa Tall Ships Races -tapahtumaa isännöinyt Helsinki pakkautui täyteen suurista purjeveneistä ja -laivoista viikonloppuna, kunnes ne sunnuntaina aloittivat seuraavan taipaleensa kohti Tallinnaa.

Aloitussatamasta Liettuan Klaipedasta Helsinkiin purjehtineista aluksista neljä oli valtionaluksia. Laivat olivat Italian, Ecuadorin ja Alankomaiden merivoimista sekä Puolan kauppalaivastosta.

Kansainväliseen purjehdustempaukseen ne osallistuvat ensisijaisesti harjoitustarkoituksessa. Vierailevien merivoimien alusten isännöinnissä Tall Ships Races Helsingin järjestäjiä auttoi Suomen merivoimien reservistä värväämät yhteysupseerit.

Linkki laivan ja järjestäjien välillä

Yksi neljästä Helsingissä toimineesta Merivoimien asettamasta yhteysupseerista oli reservin kapteeniluutnantti Vesa Sironen. Hänen vastuullaan oli 21 metriä pitkä Italian merivoimien Stella Polare -koulutuspurjelaiva miehistöineen.

Sironen kertoo, että yhteysupseeri hoitaa juoksevat asiat satamavierailun ajan. Laivan posti, viestit ja tilaukset muun muassa välittyvät yhteysupseerin kautta.

– Yhteysupseeri on linkki laivan ja tapahtuman järjestäjien sekä satamaviranomaisen välillä, hän kertoo.

Stella Polare kouluttaa Italian merivoimien kadetteja. Helsingissä vieraillessaan laivan miehistö oli vahvuudeltaan 14. Kuva: Elias Harinen

Puisilla purjeveneillä, kuten Stella Polarella, voi olla satamapysähdyksiensä aikana monenlaisia tarpeita. Korjaustöiden, polttoaineen tankkauksen sekä juomaveden ja muonan täydennyksen järjestäminen kuuluvat yhteysupseerin perusvastuisiin.

Suurimman osan virka-ajastaan yhteysupseeri viettää maissa.

– Tyypillinen päivä on ohjelmaltaan selkeä. Aamulla vierailen laivalla ja käyn läpi seuraavan vuorokauden tapahtumat laivan miehistön ja upseerien kanssa. Päivän aikana hoidetaan aamutapaamisessa esille nostettuja tai myöhemmin esiin tulevia asioita.

Vierailuihin saattaa Sirosen mukaan liittyä ainutkertaisempia menoja tai seremonioita, kuten esimerkiksi virallisia vastaanottoja.

– Välillä olen paikallisopas ja joskus jopa tulkki, Sironen pohtii.

Aktiivista reserviläistoimintaa

Tall Ships Races’in kaltaiseen tapahtumaan Merivoimat usein tilaa yhteysupseereja meripuolustuksen reserviläisten vapaaehtoisjärjestöltä Siniseltä Reserviltä. Järjestöllä on yhteysupseeriviirikkö eli osa, jonka jäseniä Merivoimat voi kutsua tarpeensa mukaan kertausharjoituksiin palvelemaan yhteysupseereina.

Tänä vuonna Tall Ships Races Helsingin jakson valtionalusten yhteysupseereiden kertausharjoitukseen kutsumisesta vastasi Rannikkoprikaati.

Vaikka englanti on vieraiden ja yhteysupseerien käyttämä kieli, italialaisten kanssa kommunikointia sujuvoittivat tapahtumaorganisaation värväämät kielitaitoiset siviilivapaaehtoiset.

Sironen itse pitää yhteysupseerina toimimisesta kaikin puolin. Siksi Tall Ships Races ei ole hänelle uusi toimintaympäristö. Ensimmäistä kertaa Sironen toimi vapaaehtoisena Tall Ships Racessa meripartiolaisena vuonna 2000.

– Silloin en ollut käynyt vielä inttiä. Olen aina pitänyt siitä, että pääsee tekemisiin muiden kulttuurien ja valtioiden edustajien kanssa. Yhteysupseeritehtävissä se toteutuu hyödyllisellä tavalla, Sironen toteaa.

Suuret laivat poistuivat Helsingin satamasta näyttävässä jonossa sunnuntaina 7. heinäkuuta. Kuva: Elias Harinen