Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Henri Sorsa

Kuvassa moottorialiupseeri Roope Moilanen.

”Ehkä vielä joku päivä olen yrittäjänä tällä alalla”

Oskari Eronen

Moottorialiupseeri Roope Moilaselle intti on tarjonnut kokemusta siviilityötä varten – nuori rekkakuski ajoi harjoituksissa yli 5000 kilometriä.

Alikersantti Roope Moilanen / Kainuun prikaati / 1. tuliasemapatteri / TJ 78

"Kyllähän intti melko mielenkiintoinen urakka on ollut. Siinä on ollut vähän kaikennäköistä vastusta, mutta ihan se on sikseenkin hyvin sujunut. 

Jokaisessa yksikössä on yksi tai useampi moottorialiupseeri. Hoidamme yksikön ajoneuvokalustoa ja porukan liikuttelua paikasta A paikkaan B – jos yksiköllä on vaikka ampumaratapäivä, niin kuskataan ihmisiä sinne ja sieltä pois, ja viedään ruoat sinne. 

Lisäksi olemme toimineet leireillä sa-vääpeleinä – olemme hoitaneet ruoka-, juoma- ja polttopuuhommaa.

Samaa saapumiserää olevat kuljettajat ovat suoria alaisiani. Annan heille tehtäviä, joita kuljetuskeskukselle tulee – se on sellaista jatkuvaa johtamista. Olen rento, mutta toisaalta vaativa johtaja: hommien pitää hoitua ajallaan.

Kävin ammattikoulussa logistiikkapuolen, sitten vaihdoin oppisopimukseen ja vuoden verran ajelin tukkirekkaa ennen inttiä.

Harrastuksiin kuuluu motorsportin jokamiehenluokka. Jokkiksen suola on, että jokaisen kilpailun jälkeen on ostotarjousmenettely, eli kenen tahansa autosta voi tehdä ostotarjouksen. Menettelyyn osallistuminen on kaikille pakollinen – välillä se on mukavaa ja välillä vähemmän mukavaa.

Kasarmilla pelaan vapaa-ajalla paljon frisbeegolfia. Kainuussa on nyt hyviä ratoja tullut lisää, niin joka ilta pelataan kierros tai kaksi.

Parasta intissä on ollut Rovajärven harjoitus aukissa. Toimin täydennysjoukkueen kuljettajana, ja sain ajaa viitisentuhatta kilometriä koko kahden ja puolen viikon aikana. Toimme esimerkiksi valmiusyksikölle traktoreja, ja kuskasimme elintarvikkeita sekä vaatteita. Siinä tunsi, että nyt tehdään jotain, jolla on merkitystä.

Pitkät kiinniolot eivät ole minuun juuri vaikuttaneet, mutta pitkämatkalaisille se on ollut hyvä järjestely. Parhaimmillaan noin kuusi ja puoli viikkoa oltiin kiinni. Kyllä se menee, kun saa olla pitkään lomillakin. Kerkeää vähän tehdä asioitakin, kun ei ole vain sellaista viikonloppulomailua.

Suunnitelmat intin jälkeen ovat aika selkeät: jatkan tukkirekan ajamista, ja ehkä vielä joku päivä olen yrittäjänä tällä alalla. Jatkan myös kilpa-ajamista, ja toiveena olisi, että rallia ja sprinttiä pystyisin vielä harrastamaan."