Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Jussi Pohjavirta

Suomi osallistuu Ramstein Alloy 2019 -harjoitukseen kahdella F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjällä.

Suomi mukana Naton harjoituksessa kahden Hornetin voimin

Aleksi Olin

Naton jäsen- ja kumppanimaiden järjestämässä Ramstein Alloy 2019 -harjoituksessa lennetään Itämeren ilmatilassa tavoitteena parantaa alueen yhteistyötä.

Ilmavoimien 31. hävittäjälentolaivueen lentäjät osallistuvat Naton jäsen- ja kumppanimaiden kanssa Naton järjestämään harjoitukseen kahdella F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjällä. Harjoitus on vuodesta 2008 asti vuosittain järjestetty yhteisharjoitus, jonka tavoitteena on parantaa Itämeren ilmavoimien yhteistyötoimintaa.

– Harjoitukset ovat suhteellisen yksinkertaisia skenaarioita. Esimerkkinä harjoituksesta on radiohäiriöisen ilma-aluksen saattaminen, jotta se pääsee turvallisesti laskuun haluamaansa paikkaan. Harjoitukseen liittyy olennaisesti myös vastuunvaihto eri maiden kesken, Karjalan lennoston Hävittäjälentolaivue 31:n komentaja, everstiluutnantti Inka Niskanen kertoo.

Ramstein Alloy 2019 -harjoitukseen osallistuu Suomen ilmavoimien lisäksi Ruotsi, Norja, Iso-Britannia, Saksa, Puola, Unkari ja Espanja. Harjoitusta johtaa Nato, jolla on käytössään ilmavalvonta- ja taistelunjohtokone AWACS, josta käsin harjoitusta johdetaan reaaliaikaisesti. Lennot lennetään melko pienissä osastoissa, joissa on kahdesta neljään konetta.

– Järjestämme useampia lentokierroksia, joten jokaiselle kierrokselle ei osallistu jokaisesta maasta koneita. Riippuu kierroksesta montako konetta on ilmassa ja mistä maasta, Niskanen valaisee.

Harjoituksessa on sovittu, mikä ilma-alus kuvaa häiriöstä kärsivää konetta. Koneiden lentoreitit on suunniteltu etukäteen. Häiriöisen ilma-aluksen läheisyyteen johdetaan sovitusti osasto, joka suorittaa saattamisen. Tietyn ajan jälkeen osastoa vaihdetaan, ja näin harjoitellaan tehokkaasti eri osastojen välillä.

– Kaksi osastoa vaihtelee saattovastuuta keskenään ja välittää tarvittavat tiedot turvallisen saattamisen toteuttamiseen. Harjoitus saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, mutta tilannetta on tärkeää harjoitella, jotta mahdollisessa kriisitilanteessa myös yksinkertaiset asiat menisivät oikein, Niskanen selittää.

Harjoitusalue on pääosin Itämeren yllä kansainvälisessä ilmatilassa. Osittain harjoitusalue on myös Suomen, Viron, Latvian ja Liettuan alueella.

Suomella on koulutustapahtumassa kaksi lentotehtävää päivässä. Ilmavoimien Hornetit toimivat Rissalasta ja tukeutuvat lentokierrosten välissä Ämarin tukikohtaan Virossa. Päivän päätteeksi Hornetit palaavat takaisin kotitukikohtaansa Rissalaan.