Matti Immonen

Pohjoiset olosuhteet tarjoavat lukuisia haasteita renkaille - lunta, mutaa, teräviä kiviä ja muita esteitä. MPT Agile 2 on suunniteltu kulkemaan vaativimmassakin maastossa.

Rengas, joka kestää kriisissäkin

Ville Riihonen

Raskaiden ajoneuvojen renkaiden valmistaminen kotimaassa on tärkeä huoltovarmuustekijä.

Nokian Renkaat julkisti vastikään uuden MPT Agile 2 -maastorenkaan, joka on kehitetty yhteistyössä puolustusvoimien kanssa. MPT Agile 2 on jatkoa edeltäjä MPT Agilelle, ja se sisältää vanhaan malliin verrattuna useita merkittäviä parannuksia. Kehitystyön taustalla on pitkä yhteistyö ja huoltovarmuussopimus Nokian Renkaiden ja puolustusvoimien välillä.

Agile 2:n kehittäminen käynnistyi, kun vanhan rengasmallin muotit alkoivat tulla elinkaarensa päähän. Uutta muottia kehitettäessä tarjoutui luonnollinen mahdollisuus kehittää rengasta.

– Lähtökohdat olivat selvät heti alkuun: toivottiin symmetristä pintakuviota, parempaa puhdistuvuutta, talvipidon säilymistä sekä ketjuttamisen ja nastoittamisen mahdollisuutta ja toki parempaa ajettavuutta, Nokian Raskaiden Renkaiden tuotepäällikkö Teppo Siltanen luettelee.

Sekä sotilasajoneuvot että palontorjunta- ja muut pelastusajoneuvot vaativat tarkkaa ohjattavuutta, joskus korkeillakin nopeuksilla.

– Olemme todella tyytyväisiä Agile 2:n ohjausvastukseen ja -vakauteen. Rengas on myös hiljainen ja mukava ajaa, Siltanen kehaisee.

Kotimaisuus on huoltovarmuustekijä.

– Se, että meillä on kotimaassa kyky tuottaa renkaita on iso asia, Logistiikkalaitoksen huoltovarmuussektorin johtaja, insinöörieverstiluutnantti Reijo Vakker toteaa.

– Kriisin aikana toimitukset ulkomailta voivat häiriintyä, eikä kalusto liiku ilman renkaita, hän jatkaa.

Vakkerin mukaan tutkimukset ajoneuvovaurioista ja kaluston käytettävyydestä viittaavat siihen, että jopa 25 prosenttia ajokelvottomuuteen johtavista syistä johtuu renkaista. Siksi ei ole samantekevää, millainen valmistus- ja toimitusketju raskaiden ajoneuvojen renkailla on.

– Renkaat ovat kriittinen osa huoltovarmuutta ja käytännön tasolla esimerkiksi tykistön vaikuttamista, Vakker ruotii.

Puolustusvoimien ja Nokian Renkaiden välinen huoltovarmuussopimus takaa tarpeen vaatiessa tehtaiden kapasiteetin käyttöön ja vaaditun henkilöstön töihin. Raaka-aineita on varastoituna siten, että "homma on koko ajan hanskassa".

Runkomateriaali on uudessa versiossa edellistä vahvempi. Renkaan sisärakenne on uusi, ja esimerkiksi lämmönkehitystä on saatu olennaisesti pienemmäksi, mikä puolestaan vaikuttaa renkaan rasittumiseen, kesävyyteen ja vierintävastukseen positiivisesti. Myös pintapainejakauma on tasaisempi, kosketuspintaa on enemmän ja pito-ominaisuudet parantuneet kautta linjan. Siltasen mukaan oikeaan suuntaan on todella menty.

– Voidaankin todeta, että rengas ei ole pelkkä pyöreä kumimöhkäle vaan se on oikeasti aika korkeaa teknologiaa, Nokian Raskaiden Renkaiden toimitusjohtaja Manu Salmi kiteyttää.

Tätä korkeata teknologiaa nokialaisyritys valmistaa lähes 20 miljoonaa kiloa vuodessa. Tähtäimessä on investointien kautta tuotannon kasvattaminen 30 miljoonaan kiloon. Laadusta ei ole tingitty – siitä kielivät puolustusvoimien kanssa yhteistyössä toteutetut maastotestit, joissa rengas pyrittiin altistamaan mahdollisimman monipuoliselle rasitukselle.

Renkaan kylkeä koristaa maastokuviointi. Kosketuspinnan symmetrinen kuviointi parantaa renkaan logistisia ominaisuuksia.

Luonnollisesti yritys ei elä pelkästään puolustusvoimien asiakkuudella. Agile 2:ta myydään myös siviilikäyttöön esimerkiksi vaativissa olosuhteissa operoiville yrityksille, jollaisiksi lukeutuvat vaikkapa sähköyhtiöt linjavetoineen ja kaivosyhtiöt. Samoin fossiilienergiayhtiöt ovat renkaan potentiaalista asiakaskuntaa.

Rengas lanseerattiin Jämsän FinnMETKO-messuilla. Salmi hauskuutti kutsuvieraita tarinalla vastaavista raskaiden ajoneuvojen messuista, jotka järjestettiin Ranskassa.

– Paikalla sattui olemaan Ranskan puolustusvoimien henkilöstöä. Tulivat kysymään meiltä tätä rengasta. Tiesivät renkaan ja vähän sen ominaisuuksistakin mutta rupesivat silti heti puhumaan hinnasta. Heitin puolileikillään, että "haluatteko te halvan renkaan vai voittaa sodan", Salmi veisteli.

Samaa komppaa Siltanen.

– Jos rengas toimii suomalaisessa metsässä, se toimii missä vaan.