Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Otto Puhakka

Suomalaiset ja ruotsalaiset NH-90 -helikopterit eivät ole identtisiä keskenään.

Meripelastustehtävä kokoaa viranomaiset yhteen

Joni Määttä

Torstaina 15.11. kello 13 Utin jääkärirykmentin helikopteripataljoona saa hälytyksen: kaksi matkustaja-alusta on törmännyt toisiinsa ja ne ovat syttyneet tuleen kyydissään yli sata matkustajaa. Janette-meripelastusharjoitus Nauvossa, Turun saaristossa on alkanut.

Suomen Punaisen Ristin noin sata paikallisosaston vapaaehtoista on saapunut varhain torstaina Turun lentokentälle. Sieltä heidät on kuljetettu Nauvoon ja laskettu maalihenkilöiksi pelastuslautoille.

Shark 18 -harjoituskehykseen kuuluvassa Janette-harjoituksessa on tarkoituksena kerrata meripelastustaitoja yhdessä Rajavartiolaitoksen, Suomen Punaisen Ristin, Ruotsin puolustusvoimien sekä pelastuslaitoksen MIRG-ryhmän kanssa. MIRG, eli Maritime Incident Response Group, on laivapaloihin erikoistunut pelastusryhmä, joka lasketaan helikopterilla alukselle sammutus- ja pelastustehtävään.

Harjoituksesta on pyritty tekemään mahdollisimman todentuntuinen. Sen vakuuttaa myös Utin jääkärirykmentin helikopteripataljoonan komentaja, everstiluutnantti Janne Sallila.

– Kun lähtökäsky tulee, emme saa heti kaikki tietoja tapahtuneesta. Tarkempi paikkakin saadaan tietää vasta matkalla, Sallila täsmentää.

Pintapelastajat laskeutuivat vaijereillaan jopa viidenkymmenen metrin matkoja.

Harjoitukseen osallistui myös ruotsalainen helikopteriosasto yhdellä NH90-helikopterilla, jonka rakenne on hieman Suomen NH-helikoptereista poikkeava.

– Ruotsin NH90-kopterissa rahtitila on vähän isompi. Kruunun verran korkeampi, helikopteripataljoonan ylikersantti Simo Koskela virnistää.

Harjoituksessa maalihenkilöitä pelastettiin aluksilta, pelastuslautoilta ja luodoilta laskemalla pintapelastaja noin 50 metriä pitkällä vaijerilla alas kohteeseen. Evakuoitavat henkilöt kiinnitettiin nostovaijeriin kainaloiden alle laitettavalla efa-lenkillä. Yksi kerrallaan helikopteriin vinssattuja henkilöitä oli vastassa kaksi lentomiehistöön kuuluvaa kuormamestaria.

– Helikopterissa roottorin lapojen tekemä ilmavirta on sellainen, että se suuntautuu suoraan alaspäin. Silloin vinssattavat henkilöt alkavat helposti pyörimään köydessä ja meidän täytyy pyrkiä estämään sitä köyttä ohjaamalla, Koskela tietää.

Pelastettavien suuresta määrästä johtuen harjoitus kestää usean tunnin. Suomen Punainen Risti on organisoinut vapaaehtoisille maalihenkilöille ruokailun Turun lentokentälle, jonne he siirtyvät bussikuljetuksella Nauvosta. Hernekeitto ja Paimion sotilaskotiyhdistys odottavat märkiä, onnistuneesti evakuoituja vapaaehtoisia. Heistä yksi on Aleksi Valjakka, joka on liittynyt vapaaehtoisjoukkoihin neljä vuotta sitten.

– Tällä kertaa tuli piiritoimiston kautta tieto, että harjoitukseen etsitään maalihenkilöitä. Halusin toki mukaan, enkä ole aikaisemmin ollut helikopterinkaan kyydissä, hän hymyilee.

Vaikka sää oli kylmä ja tuulinen, kehuu hän silti harjoitusta.

– Tuollaisen helikopterin kyytiin pääseminen on ehdottomasti once in a lifetime -kokemus. Pelastajistakin huomasi jo, että nyt on ammattimiehet asialla. Todella sujuvaa ja nopeaa toimintaa, hän kehuu.