Antti Virtanen

Inkeri Seppälä on yllättynyt armeijassa positiivisesti useaan otteeseen.

Logistiikan ytimessä

Teemu Erho

Viestimies Inkeri Seppälä toimii panssariajoneuvon kuljettajana Säkylässä. Tähänastisen palveluksen huippukohtiin ovat kuuluneet Kaakko 19 -harjoitus ja hyvä yhteishenki palvelustovereiden kesken.

Viestimies Inkeri Seppälä / Panssariajoneuvon kuljettaja / Porin prikaati, Säkylä / TJ 129

"Olen lapsesta asti halunnut kokea varusmiespalveluksen henkilökohtaisella tasolla. Ennen armeijaan tuloa koulutushaaralla ei oikeastaan ollut minulle väliä. Nyt olen jo hyvän aikaa ollut kuljettajan hommissa, hyvin on sujunut. Ensimmäiset puoli vuotta kuluivat melko rennosti, alkuun koulutus sisälsi lähinnä erilaisia kursseja ja ajokorttien suorittamista.

Siviilissä pelaan jääkiekkoa. Armeijan jälkeen harkitsen kriisinhallintatehtäviin hakemista tai sitten suoritan ammattikoulun oppisopimuksella loppuun. Ennen armeijaa oletin, että palvelus tuntuisi raskaalta. Kuljettajilla fyysisesti raskaita suorituksia tietysti on vähemmän. Toivoisin, että niitä tulisi loppupalveluksen aikana enemmän.

Olen yllättynyt positiivisesti, kuinka hyvin muut varusmiehet ja henkilökunta ovat suhtautuneet vapaaehtoista palvelusta suorittaviin naisiin. Luulin, että naiset olisivat armeijassa enemmän keskenään. Kuitenkin olen huomannut, että täällä kaikki kuuluvat samaan joukkoon sukupuolesta riippumatta.

Tehtävääni kuuluu panssariajoneuvon ajamisen lisäksi sen huoltaminen, peseminen ja tankkaaminen. Olemme saaneet vaunua varten sekä vaununjohtaja- että ajajakoulutuksen. Ajaja toimii täysin johtajan ohjeiden mukaan, eikä tee itsenäisiä ratkaisuja. Meillä ei ole vakiintuneita rooleja. Aina parin kanssa sovitaan, kumpi ajaa ja kumpi johtaa.

Kuskien lisäksi mukana voi olla ampuja. Johtajan, ajajan ja ampujan kanssa samassa radioyhteydessä on myös radisti. Miehistönkuljetustiloissa olevat taistelijat ovat erillään tästä yhteydestä. Meillä on ajoluvat 200-sarjan ajoneuvoihin.

Koulutushaaran suhteen ei ole tullut vastaan sen suurempia yllätyksiä. Vaunun säännölliset huollot ovat olleet hieman ikäviä, mutta itse ajaminen ja johtaminen ovat sujuneet hyvin. Parasta tässä tehtävässä on, kun pääsee käymään eri kaupungeissa vaunun kanssa. Vaunu herättää ohikulkijoissa paljon huomiota, mikä on hauskaa. Lisäksi tästä saa maksuttoman C-ajokortin mukaan siviiliin.

Ylipäätään parasta armeijassa ovat olleet uudet kaverit. Kuljettajaporukassamme sekä tuvassamme vallitsee hyvä yhteishenki. Vaikka Kaakko 19 -harjoituksessa ajoimme panssariajoneuvojen sijaan maastokuorma-autoja, oli se hieno kokemus. Olimme siellä kahdeksan päivän ajan tukemassa pioneerijoukkoja.

Loppupalveluksen ajalta odotan, että pääsisimme harjoittelemaan ampumista vaunuilla. Se ei kuitenkaan ole vielä varmaa. Hain jälki-AUK:hon, joka tulee todennäköisesti olemaan palvelukseni viimeisen puoliskon homma. Se alkaisi uuden saapumiserän koulutushaarakauden jälkeen.

Tähän tehtävään kannattaa hakeutua, jos on kiinnostunut ajoneuvoista ja haluaa samalla valtavirrasta poikkeavan palveluksen. Kuljettajana pääsee kiertelemään vaunun kanssa kattavasti myös varuskunnan ulkopuolella. Naisten vapaaehtoiseen palvelukseen kannattaa hakea, koska armeijassa pääsee tekemään asioita, mitä ei muualla ole mahdollista päästä kokemaan."