Nea Holopainen

Satakunnan lennoston järjestämässä mediapäivässä oli nähtävillä kaksi Lockheed Martinin F35 II Lightningia.

Hävittäjiä Atlantin takaa

Leevi Hormaluoma

HX Challengessa vuoroon astui Lockheed Martinin F35 II Lightning. Tapahtumaan lähes 9000 kilometrin päästä tulleet hävittäjät kokivat vaikeuksia ylittäessään valtamerta.

Hävittäjät saapuivat Suomeen myöhään sunnuntaina, minkä johdosta ne eivät lentäneet vielä maanantaina mediapäivän yhteydessä. Testiohjelmaan on suunniteltu kuitenkin joustoa. Suunniteltujen testien päiviä voidaan siirtää lyhyellä varoitusajalla. Satakunnan lennoston komentaja, eversti Aki Heikkinen kiitteleekin tapahtuman sujumista "uutisköyhästi", eli suunnitelmien mukaan.

Alunperin Lockheed Martinin oli tarkoitus tuoda HX Challengeen neljä hävittäjää, mutta Atlantilla vallinneen myrskyn ja yhdessä ilmatankkauskoneessa ilmenneen vian vuoksi määrä jäi kahteen. Kaksi konetta on Suomen ilmavoimien vaatima määrä HX Challengea varten.

– Isoin haaste oli saada lentokoneet tänne. Atlantin ylitys vaatii paljon. Meillä ei ole huolta, etteivät koneet pärjäisi, kunhan ne ovat täällä, toteaa Lockheed Martinin myyntiosastoa johtava Steve Over.

– Kyse ei ole siitä, että hävittäjämme eivät voisi lentää. Koelentäjillämme on tänään vain määrättyä lepoaikaa, kertoo eversti David Buchanan Yhdysvaltojen ilmavoimista.

Lockheed Martinin ja Yhdysvaltojen ilmavoimien edustajat antoivat kattavan esityksen hävittäjästä.

Ruotsalainen Saab Gripen aloitti testit sään takia myös vasta toisena päivänä, mutta sai tarvittavat testit suoritettua. Koneiden siirto Suomeen alkoi Arizonassa, Luken lentotukikohdassa jo viisi päivää ennen itse saapumista. Itse hävittäjien lisäksi Suomessa kävi jo edeltävällä viikolla kaksi C-17 Globemaster rahtikonetta, joiden mukana tuli huoltohenkilöstöä ja tarvittava maaorganisaatio.

– Toteutamme osallistumisemme HX Challengeen yhteistyönä Lockheed Martinin ja Yhdysvaltojen ilmavoimien välillä ja tämä luultavasti poikkeaakin kaikesta mitä ilmavoimat tavallisesti tekee. He lainaavat meille hävittäjät ja tuen ilmatankkereilla, mikä mahdollistaa koelentäjämme siirtämään koneet Arizonasta Pirkkalaan, Over avaa.

– Toivomme, että tämä näyttää halumme täyttää Suomen ilmavoimien toiveet ja tarpeet, Over kommentoi.

Tapahtuman viimeinen kone, Boeing F/A-18 Super Hornet on määrä testata Tampere-Pirkkalan lentokentällä 18.–26.2.2020.