Onnettomuustutkintakeskus

Maastokuorma-auto vaurioitui yhteentörmäyksessä pahoin. Kaikki menehtyneet varusmiehet istuivat auton takatilassa.

Raaseporin turma-auton kuljettaja joutuu sittenkin syytteeseen

Joni Määttä

Valtakunnansyyttäjävirasto on päättänyt nostaa syytteen turma-auton kuljettajaa kohtaan, vaikka kihlakunnansyyttäjävirasto totesi hänet viime vuonna syyttömäksi.

Vuoden 2017 syksyllä, lokakuun 26. päivä neljä henkilöä menehtyi rajussa junan, ja puolustusvoimien maastokuorma-auton yhteentörmäyksessä Skogbyssä. Kihlakunnansyyttäjävirasto totesi viime vuoden lopulla varusmieskuljettajan syyttömäksi onnettomuuteen, mutta nyt Valtakunnansyyttäjävirasto on päättänyt kumota aiemman päätöksen ja nostaa syytteen kuljettajaa kohtaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kolmesta kuolemantuottamuksesta sekä palvelusrikoksesta.

– Valtakunnansyyttäjäviraston päätöksen mukaan kuljettajalla olisi ollut mahdollisuus, ja hänen olisi myös pitänyt toimia varovaisemmin, valtionsyyttäjä Anssi Hiivala kertoo.

Viraston päätöksen mukaan kuljettajan olisi pitänyt käyttää esimerkiksi apukuljettajia ennen tasoristeystä kiskobussin havaitsemiseksi. He olisivat voineet jalkautumalla havaita lähestyvän kiskobussin. Kaikki kolme ohjaamossa istunutta ovat sanoneet tarkistaneensa ettei junaa tule katsomalla oikealle.

Turma tapahtui Uudenmaan prikaatin harjoituksessa noin kello kahdeksan aamulla, jolloin kihlakunnansyyttäjä Jutta Biströmin mukaan olosuhteet olivat huonot.

– Tapahtumahetkellä on ollut erittäin huonot keliolosuhteet. Lisäksi rajoittunut näkyvyys puolustusvoimien autosta ovat olleet perusteluna, ettei syytettä ole nostettu, selosti kihlakunnansyyttäjä Jutta Biström viime syksynä.

Menehtyneistä kolme olivat varusmiehiä ja yksi sairaskohtaukseen menehtynyt matkustaja junassa. Varusmiehet istuivat kuorma-auton takatilassa olleessa, miehistön kuljettamiseen tarkoitetussa turvakehikossa.

Kuorma-auto lähestyi vartioimatonta tasoristeystä hitaasti, sillä se oli 31 metriä sitten pysähtynyt edellisen kerran. Samanaikaisesti kiskobussi lähestyi tasoristeystä yli 100 kilometrin tuntinopeudella. Veturinkuljettaja näki lähestyvän maastokuorma-auton, mutta oletti auton hiljaisen nopeuden vuoksi sen olleen pysähtymässä.

Auto kuitenkin jatkoi matkaa, joten veturinkuljettaja antoi kahdesti varoitusmerkin junan vihellyksellä. Maastokuorma-autossa ei huomattu lähestyvää kiskobussia, joten veturinkuljettaja yritti vielä hätäjarrutusta. Kuorma-auton ohjaamossa istuneet, onnettomuudesta selvinneet kolme varusmiestä eivät olleet kuitenkaan kuulleet mitään.

Haastateltujen henkilöiden kertomuksesta kävi selkeästi ilmi, että tapahtuma-aikaan sää on ollut erittäin hankala, sekä kuorma-auton rakenteesta johtuen näkyvyys ohjaamosta on ollut heikko. Poliisin tekemän rekonstruktion perusteella voidaan tehdä johtopäätös, ettei kuljettajalla kuorma-auton lähdettyä edellisen kerran liikkeelle, ole ollut mahdollisuutta nähdä lähestyvää junaa.

– Tien kulman suhteessa rautatiehen, sekä kuorma-auton ohjaamon rakenteen vuoksi kuljettajalta olisi vaadittu enemmän tarkkaavaisuutta, Hiivala kertoo.