Onnettomuustutkintakeskus

Kiskobussi lähestyi tasoristeystä ja maastokuorma-autoa yli 100 kilometrin tuntinopeudella. Hätäjarrutuksesta huolimatta se ei ehtinyt pysähtymään ajoissa.

Raaseporin onnettomuudessa ei syytettä varusmieskuljettajalle

Joni Määttä

Raaseporin viimevuoden lopulla tapahtuneessa, kolmen varusmiehen hengen vaatineessa onnettomuudessa on tultu päätökseen kuorma-auton kuljettajan syyllisyydestä. Syytteet häntä kohtaan on päätetty jättää nostamatta.

Esitutkinnassa haastateltujen henkilöiden kertomuksesta kävi selkeästi ilmi, että tapahtuma-aikaan sää on ollut erittäin hankala, sekä kuorma-auton rakenteesta johtuen näkyvyys ohjaamosta on ollut heikko. Poliisin tekemän rekonstruktion perusteella voidaan tehdä johtopäätös, ettei kuljettajalla kuorma-auton lähdettyä liikkeelle, 31 metriä ennen tasoristeystä, ole missään vaiheessa ollut mahdollisuutta nähdä yli 100 kilometriä tunnissa lähestyvää kiskobussia.

– Tapahtumahetkellä on ollut erittäin huonot keliolosuhteet. Lisäksi rajoittunut näkyvyys puolustusvoimien autosta ovat olleet perusteluna, ettei syytettä ole nostettu, selostaa kihlakunnansyyttäjä Jutta Biström.

Viime vuoden lopulla, lokakuun 26. päivä puolustusvoimien maastokuorma-auto, sekä VR:n kiskobussi joutuivat rajuun yhteentörmäykseen Skogbyssä. Kuorma-autossa matkustajina olleista kahdeksasta varusmiehestä kolme menehtyi. Menehtyneet istuivat kuorma-auton takatilassa olleessa, miehistön kuljettamiseen tarkoitetussa turvakehikossa. Lisäksi kiskobussissa yksi matkustaja menehtyi.

Onnettomuus tapahtui noin aamulla kahdeksalta Uudenmaan prikaatin harjoituksessa. Puolustusvoimien Sisu -maastokuorma-auto pysähtyi viimeisen kerran vain 31 metriä ennen tasoristeystä, mistä johtuen ajonopeus kiskoja lähestyttäessä oli alle 20 kilometriä tunnissa.

Samanaikaisesti kiskobussi lähestyi tasoristeystä yli 100 kilometrin tuntinopeudella. Veturinkuljettaja näki lähestyvän maastokuorma-auton, mutta oletti auton hiljaisen nopeuden vuoksi sen olleen pysähtymässä.

Auton jatkaessa matkaa, veturinkuljettaja antoi kahdesti varoitusmerkin junan vihellyksellä. Maastokuorma-autossa ei huomattu lähestyvää kiskobussia, joten veturinkuljettaja yritti vielä hätäjarrutusta. Kuorma-auton hytissä istuneet eivät olleet kuitenkaan nähneet, eivätkä kuulleet mitään.

Asiassa epäiltiin kuorma-auton kuljettajan syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, sekä kolmeen kuolemantuottamukseen. Edellä mainittujen seikkojen vuoksi syyttäjä on kuitenkin tullut siihen tulokseen, ettei kuljettajana toiminut varusmies ole syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen tai kuolemantuottamukseen.