Parolassa varusmiesten autot pysyvät kunnossa

Autojen tuunaaminen ja huoltaminen on monelle varusmiehelle tuttua puuhaa ja mukava tapa viettää vapaa-aikaa. Harva kuitenkaan pääsee harrastamaan sitä iltavapaillaan, kuten Parolan panssariprikaatissa.

Parolan panssariprikaatissa on vuodesta 1976 toiminut Panssarikillan rakennuttama varusmiesten autohuoltola, jossa varusmiehet pääsevät vapaa-ajallaan työstämään omia autojaan, moottoripyöriään ja muita ajoneuvojaan. Peltihallissa on yleensä työn alla perinteisempiä jarru- ja jousitushuoltoja tai moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen vaihtoja, mutta villimpiäkin projekteja on joskus Parolassa nähty.

– Tornari kertoo, että yhteen vanhaan Volvoon olisi kerran vaihdettu koko moottori. Sitä hieman epäilen, vaikka ei se edes mikään mahdottomuus olisi, naurahtaa autohuoltolasta vastaava alikersantti Juha Pehkuri.

– Sitten sellaisia hätäkorjauspatenttejakin tehdään, kunhan auto vaan saadaan kiikutettua tänne. Esimerkiksi joltain oli lomilta tullessa levähtänyt jäähdyttimen alavesiletku, joka sitten viikolla oltiin iltavapailla laitettu kuntoon viikonlopun kotimatkaa varten, Pehkuri tietää kertoa.

Autojen huolto ja työstäminen tuo arvokasta kokemusta autojen parissa työskentelystä, mutta on myös hyvää ajanvietettä iltavapaitaan viettäville varusmiehille.

– Jos joutuu kamalasti olemaan viikonloppuja kiinni, niin on kiva, että on vapaa-ajalle muutakin tekemistä kuin rötiseminen ja sotkussa käyminen: niihin kyllästyy aika nopeasti, toteaa yksi autohuoltolan vakiokäyttäjistä, alikersantti Max Sandberg.

"Ei varusmiehelle tämän parempaa paikkaa tarvitsisi ollakaan", toteaa Max Sandberg huoltotöidensä lomassa.

Tällä kertaa Sandberg on tullut öljyämään autonsa kardaaneja, mutta yleensä hän on paikalla pestäkseen autonsa. Hallista löytyvä ympärivuotinen pesupaikka onkin huoltolan käytetyimpiä palveluita, jota myös kantahenkilökunta autoineen ja moottoripyörineen tulee ajoittain käyttämään. Sandbergin mukaan huoltolalle on sen verran helppo piipahtaa, että iltavapailla tuleekin esimerkiksi pestyä auto sisältä ja tehtyä kaikenlaisia pieniä huoltotoimenpiteitä paljon useammin, kuin mitä siviilissä ehkä jaksaisi.

Painepesurien ja muun pesuvälineistön lisäksi huoltolan työkaluvalikoima on varsin kattava. Vaikkei sikäli mitään erikoisempaa merkkikohtaista erikoistyökalustoa tarjolla ole, esittelee Pehkuri mielellään tarvikkeita aina hylsysarjoista paineilmatyökaluihin ja hallitunkkeihin. Oikeastaan kaikki, mitä tavanomaisimpiin huoltotoimenpiteisiin tarvitsee, löytyy. Ja jollei löydy, niin varusmiehillä onneksi mielikuvitusta ja nokkelia keksintöjä riittää tilanteiden ratkaisemiseksi.

– Täältä löytyy myös muutamia aika hyviä laakerin ulosvetimiä ja tietenkin sitten kaikki perus sähkötyökalut. Aika tavanomainen nyrkkipaja, Pehkuri jatkaa luettelua.

Varusmiesten autohuoltolala on nimensä mukaisesti täysin varusmiesten ylläpitämä. Tehtävään valitut varusmiehet vastaavat huoltolan ylläpidosta ja avaavat ovet muille tiloja käyttäville. Rahoitus kaikkiin hankintoihin, esimerkiksi uusiin työkaluihin tai muihin tarpeisiin, tulee paikalliselta varusmiestoimikunnalta. Ainoa poikkeus varusmiesvetoisuuteen on ongelma- ja öljyjätteiden hävittäminen, minkä hoitaa puolustusvoimien rakennuslaitos.

Huoltola on aktiivikäytössä: leireistä ja harjoituksista riippuen käyttäjiä sillä on yleensä keskimäärin muutamia viikossa.

– Tämä Panssariprikaati on aika mekanisoitu prikaati, niin kyllä täällä tuntuu olevan paljon automiehiä ja konemiehiä, jotka palveluksessakin vääntää ajoneuvojen kanssa. He tätä huoltolaa aika paljon sitten myös vapaalla käyttävät, kuvailee Pehkuri huoltolan kävijäkuntaa.

Tästä huolimatta huoltolan käyttöoikeutta ei ole rajoitettu esimerkiksi pelkästään Autokomppanian varusmiehille, vaan on se kaikille autonomistajille ja näiden ystäville avoin.

– Kunhan vain osaa käyttäytyä ja siivota lopuksi sitten jälkensä, Pehkuri lisää.

Autohuoltolan käytön jälkeen on tärkeää siivota jälkensä huolella. Silloin seuraavatkin käyttäjät löytävät tarvitsemansa työkalut ja tarvikkeet.

Varusmiehille autojen työstäminen on hyvä harrastus muutenkin kuin ajanvieton kannalta: yrityksen ja erehdyksen kautta oppii paljon mekaniikasta ja autojen toiminnasta, mistä voi siviilielämässäkin olla suurta hyötyä. Kun harjaantuu itse tekemään, säästää myös päivärahoja. Jos autoon tulee jokin pieni vika, ei sitä välttämättä tarvitse viedä heti korjaamolle.

–On se kiva kun tällainen on, kiittelee Sandbergkin huoltolan tarjoamia mahdollisuuksia laskeutuessaan auton alle kardaaneja öljyämään.

 

Näköislehdet