Petteri Hentilä/Puolustusvoimat

Hornetit eivät aina lennä tällaisissa olosuhteissa.

Ilmavoimat harjoittelee yölentoja

Teemu Erho

Ilmavoimien lentäjille järjestetään heikon valaistuksen lentokoulutusta lähiviikkojen ajan. Ilmasotakoulu toteuttaa yölentokoulutusta Hawk- ja Vinka-koneilla; Lapin ja Karjalan lennostot F-18 Hornet -koneilla.

Ilmavoimat suorittaa Suomen alueellisen koskemattomuuden valvontaa ympäri vuorokauden ja kouluttaa tehtäviinsä koko ajan uusia lentäjiä. Karjalan lennosto, Lapin lennosto ja Ilmasotakoulu lentävät yölentoja arki-iltaisin tällä viikolla. F/A- 18 Hornet -monitoimihävittäjien lentäjäkoulutusohjelmaan kuuluvien yölentojen tavoitteena on harjoituttaa ilmataistelua huonosti valaistuissa olosuhteissa. Yölentoharjoituksia suoritetaan suunnitellusti muutaman kerran vuodessa. Harjoiteltavat asiat riippuvat siitä, missä koulutusvaiheessa kukin koulutettava ohjaaja on.

– Yöolosuhteilla on omat erityispiirteensä, jotka pitää kouluttaa erikseen, vaikka lentämisen kouluttamisessa onkin paljon yhtenäisyyttä eri vuorokaudenaikojen kesken, selvittää hävittäjälentolaivue 41:n komentaja, everstiluutnantti Teemu Pöysti.

Ilmasotakoulu ja Karjalan lennosto lentävät tällä viikolla maanantaista torstaihin. Lapin lennoston aikatauluun on puolestaan merkitty lentoja maanantaista keskiviikkoon. Tämän viikon lisäksi lentoviikkoja Lapin lennoston osalta ovat viikot 44–46. Karjalan lennosto lentää myös viikolla 45. Varaviikkona harjoituksille toimii viikko 49.

– Tavoitteena on sekä ohjaajien pimeälentorutiinien harjoittaminen että pari-parvi-kokonaisuuksien harjoittelu. Myös maassa koneiden parissa toimivat mekaanikot harjoittelevat yhtä lailla omaa toimintaansa, kertoo Lapin lennoston esikuntapäällikkö, everstiluutnantti Jussi Ylimartimo.

Lentoja suoritetaan päivittäin kello 23 asti. Lentotoiminta saattaa aiheuttaa melua, jonka takia lennot pyritään lentämään melua vähentävillä menetelmillä aina kun se on mahdollista. Karjalan ja Lapin lennostot käyttävät hornettiensa omasuojajärjestelmissä soihtuja, jotka voivat näkyä taivaalla hetkittäin kirkkaina valoilmiöinä.
Varusmiehet ovat edustettuina yölentoharjoituksessa esimerkiksi apumekaanikkojen voimin. Lentoreserviupseerikurssin oppilaat eivät operoi vielä yölentokaudella.

– Ensimmäiset yölennot ovat sujuneet hyvin ja suunnitelmien mukaisesti, tiivistää Pöysti.