Ville Kariola

Alikersantit Miika (vas.) ja Miska Kinnunen omaavat molemmat teknisen alan koulutuksen, jolle apumekaanikon palvelustehtävä puolustusvoimissa oli luontevaa jatkoa.

Kinnuset vaan ei veljekset

Ville Riihonen

Alikersantit Miika ja Miska Kinnunen palvelevat apumekaanikkoina Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivueessa Helsinki-Vantaalla.

Alikersantit Miika ja Miska Kinnunen / apumekaanikot / Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivue / TJ 176

Miika: "Olen kotoisin Tampereelta. Peruskoulutuskauden jälkeen kävin apumekaanikon aliupseerikurssin Tikkakoskella Ilmasotakoulussa, jossa vierähti puoli vuotta lentoteknisten opintojen parissa. Myös metsässä tuli ryynättyä.

Koulutussisältöihin kuuluu esimerkiksi Hornetien läpikäymistä. Peruskoulutus- ja erikoistumiskausien jälkeen porukka hajaantuu eri paikkoihin palvelemaan: Lapin, Karjalan ja Satakunnan lennostoihin, Utin jääkärirykmenttiin sekä Vartiolentolaivueeseen Helsinki-Vantaalle. Jotkut jäävät lennättämään Hawk-harjoitussuihkukoneita Tikkakoskelle Ilmasotakouluun.

Aliupseerikurssi sisältää kuukauden harjoittelujakson ennen ylenemistä. Tämän jälkeen palataan vielä viikoksi takaisin Tikkakoskelle suurmestaruuskilpailun ajaksi. Ehkä meillä on vähän vähemmän varsinaista johtamista, sillä tehtävät keskittyvät pitkälti omiin hommiin. Muissa lennostoissa (Lapin, Satakunnan ja Karjalan lennostot) apumekaanikot johtavat alokkaita enemmän."

Miska: "Olen kotoisin Lahdesta. Vietin samaten ensimmäisen puoliskon palveluksesta Tikkakoskella opiskelemassa lentotekniikkaa. Itselläni ei ole mitään lentokoneasentajan taustaa, vaan olen ammatiltani automaatioasentaja. Opinnot sujuivat sen verran hyvin että pääsin sitten tänne. Lähdin Tikkakoskelta hyvillä mielin Helsinkiin ja Kaartin jääkärirykmenttiin. Eiköhän Helsinki tule tässä puolen vuoden aikana tutuksi.

Työkseni teen automaatio- ja koneasennuksen hommia. Tekniikan aloja kumpainenkin ja palveluksesta on varmasti paljon hyötyä työelämässä, vaikken näillä näkymin lentokonealalle olekaan suuntautumassa."

Miika: "Siviilissä olen lentokoneasentaja, minkä takia Rajavartiolaitos on erinomainen paikka palvella, sillä hommat hoidetaan siviili-ilmailulain puitteissa ja saan samalla itselleni kokemusta niistä töistä. Rajavartiolaitoksella ei ole omaa kasarmia Helsingin alueella, minkä takia majoitumme Kaartin jääkärirykmentissä ja kuulumme erikoiskomennusjoukkueeseen. Palveluspaikka on Helsinki-Vantaalla, jonne kuljemme aamuisin julkisilla.

Aika harva varmaan tietää, mitä apumekaanikot tekevät. Muissa lennostoissa apumekaanikot suorittavat lentämisen tukitehtäviä, lennonvälisiä tarkastuksia ja pyörittävät ylipäätään lentotoimintaa. Me Rajavartiolaitoksen palveluksessa olevat osallistutaan huoltotoimintaan ja toimitaan apukäsinä.

Puolustusvoimilla on varmasti tarjolla tämän alan hommia, eli jos ne kiinnostavat niin töitä varmaankin saisi. Jos vähänkään on kiinnostusta, niin kannattaa ehdottomasti hakea apumekaanikon tehtäviin!"

 

Lentotekninen linja on yksi ilmavoimien erikoiskursseista. Ilmasotakoulussa Tikkakoskella järjestettävälle kurssille on mahdollista hakea erikoisjoukkohaun kautta kaksi kertaa vuodessa. Kurssi kouluttaa varusmiehistä apumekaanikkoja ilmavoimien, maavoimien ja Rajavartiolaitoksen lentäviin yksiköihin. Opiskeltavia asioita ovat muun muassa suihkumoottorit, sähkö-, avioniikka- ja muut lentokonejärjestelmät sekä lentokoneen asejärjestelmät.

Koulutuspohjaksi lentotekniselle linjalle soveltuu joko lukio tai kolmivuotinen ammatillinen koulutus. Myös viimeisellä luokalla opiskeleva voi hakeutua. Varusmiespalveluksen jälkeen on pätevyys hakea suoraan lentoteknisen puolen aliupseerin virkoja. Vaihtoehtona on myös lentoteknisen upseerin ura Maanpuolustuskorkeakoulun kautta.