Nea Holopainen

Pujo on ADR-luokiteltu, eli vaarallisten aineiden kuljetukseen katsastettu ajoneuvo, koska säiliössä tarvittaessa kuljetettava emulsio on syttyvä seos.

Puhdistusajoneuvo pelastaa ja suojaa

Juho Alin

Löytyykö maastokuvioidun kuoren alta vain perinteinen paloauto, vai sodan aikaan kustomoitu taistelupelastaja?

Maastoväreihin naamioitu Pujo eli puhdistusajoneuvo ei ole mikä tahansa paloauto – täysiverisen sammutus- ja pelastuskaluston lisäksi ajoneuvoon on rakennettu sodan ajan kemiallisten, biologisten ja radiologisten taisteluaineiden (CBRN) puhdistuksen kyvykkyydet. Ajoneuvon kolmas suorituskyky on vaahtosammutus, jonka ansiosta se hallitsee myös polttoaine- ja erikoismateriaalipalojen sammutuksen.

Ajoneuvolla ja sitä operoivalla miehistöllä on kyky tehdä CBRN-aineen alustava tunnistus, havainnon varmistaminen ja sen lisäksi aloittaa puhdistustoimenpiteet sekä kiinteälle kalustolle, kuten laivoille ja autoille että henkilöstölle ja niiden materiaalille. Prosessia varten ajoneuvossa ja puolustusvoimien pelastushenkilöstöllä on käytössä erinäisiä mittalaitteita ja näytteenottokalustoa, sekä käytännön puhdistuskalustoa.

– Epäiltäessä taisteluaineiden käyttöä tai vaarallisten teollisuuskemikaalien onnettomuuksissa (TIC) Pujon useiden mittalaitteiden avulla määritetään se, onko aine luokitukseltaan C, R vai N. Emme luota ikinä vain yhteen mittariin, Rannikkolaivaston sotilaspalomestari Jiri Salmenoja painottaa.

Aineen tunnistamisen apuna ja esimerkiksi välittömän vaara-alueen koon määrittämisessä ajoneuvossa on mittalaitteiden lisäksi kuskin vieressä esimiehen paikalla tietokone, jonka kattavat kirjastot toimivat apuna eri aineiden ominaisuuksien tunnistamisessa. Toimenpiteissä täytyy tietää, miten esimerkiksi vesi reagoi tietyn aineen kanssa.

– CBRN-tunnistuksen jälkeen valmistetaan puhdistusemulsio tai valitaan muu soveltuva puhdistusaine, joka levitetään puhdistettavan kohteen päälle joko ajoneuvosta löytyvillä irrallisilla ruiskuilla tai kiinteällä painepesurilla, Salmenoja erittelee.

Puhdistusajoneuvon operatiiviseen toimintaan kuuluu sotaharjoitusten ja -operaatioiden palo- ja pelastustoimenpiteiden lisäksi koko yhteiskunnan tukeminen tarvittaessa. Pujo voi lähteä virka-apuna mukaan esimerkiksi siviiliviranomaisten sammutus- ja pelastustehtäviin, tai sen suorituskykyä voidaan hyödyntää muun muassa kansainvälisesti leviävien epidemioiden torjumisessa. Ajoneuvon puhdistuskykyä kuvaa se, että tilanteesta riippuen se kykenee puhdistamaan noin 100 henkilöä tunnissa. Henkilöpuhdistuslinja voidaan rakentaa ajoneuvon kylkeen, ja se on varustettu muun muassa lämminvesisuihkuilla.

– Jos rauhanaikana Suomeen on leviämässä esimerkiksi vaarallinen lihakarjan tartuntatauti, niin Pujo kykenee puhdistamaan satamaan saapuvia ajoneuvoja taudin kulkeutumisen estämiseksi niiden renkaiden mukana, Salmenoja kertoo.

Haastavat olosuhteet eivät tuota puhdistusautolle ongelmia. Maavaraltaan korkea, parhaimmillaan kuusivetoinen alusta selättää hankalatkin maastoesteet. Vaikka ajoneuvo on sotilaskäyttöön tarkoitettu, siinä ei ole aseelliselta vaikutukselta suojaavaa panssarointia.

– Pujo vetää ja raapii joka nurkasta. Ei oikeastaan löydy sellaista paikkaa, josta se ei mene, ellei kuskilta lopulta kantti kesken. Kääntyminen on kuitenkin kankeaa, ja suuri paino voi koitua ongelmaksi esimerkiksi heikkojen siltojen kohdalla, Salmenoja pohtii.

– Ei kestä aseen eikä räjähdyksen vaikutusta. Kyseessä on siltä osin täysin tavallinen Scania, Salmenoja lisää.

Edistyneen lämpönaamioverkon avulla puhdistusajoneuvolle voidaan luoda "autotalli" vaikka keskelle metsää, jossa se kykenee täysin omavaraisesti ylläpitämään toimintakyvyn sähkövoimakoneen ja Webaston avulla.

– Jos ajoneuvo jätetään esimerkiksi 30 asteen pakkaseen ja säiliössä on vettä, se täytyy pitää lämpimänä jäätymisen estämiseksi. Webasto lämmittää niin koria, sisätiloja kuin säiliöitä, Salmenoja erittelee.

Puhdistusajoneuvon tekninen huipentuma on sen pumppu- ja säiliöjärjestelmä, joka kykenee kytkimen avulla muuntautumaan sekä palo- että suojelukäyttöön. Pujo on varustettu kahdella säiliöllä: 4300 litran säiliö toimii sammutusvaiheessa vesisäiliönä, ja puhdistusvaiheessa emulsiosäiliönä, jossa on siis puhdistusaine. Toinen, 500 litrainen säiliö on palokäytön aikana täytetty vaahdolla, joka sekoittuu tarvittaessa sammutusveteen 3% tai 6% konsentraatiolla ja tehostaa sammutusta. Suojelukäytössä pienempi säiliö sisältää veden, jolla voidaan huuhtoa puhdistetusta kohteesta emulsio tai muu puhdistusaine pois.

– Pujon monikäyttöisyys tekee pumppujärjestelmästä teknisesti merkittävästi monimutkaisemman, kuin mitä tavallisesta paloautosta löytyy, Salmenoja korostaa.

Puhdistusajoneuvo aiheuttaa usein hämmennystä vieraillessaan sotilasalueiden ulkopuolella.

– Joku joskus kysyi, että onko tämä se sotilaspoliisien vankiauto? Vastasin että ei, tämä on paloauto, se on vain maastovärinen, Rannikkolaivaston pelastusupseeri, yliluutnantti Toni Manninen naurahtaa.

 

Tekniset tiedot

Kori

Saurus 6x6

Alusta

Scania P380CB 6x6HHZ/4400

Teho

279 kW / 380 hv

Kokonaismassa

23 930 kg

Vesi/emulsiosäiliö

4300 litraa

Vaahto/huuhtelusäiliö

500 litraa

Henkilöstö

1+5

 

Ominaisuudet

-Normaali sammutusauton pelastuskalusto

-Korkeapainepumppu ja -pesurit puhdistukseen

-Puhdistusteltta lämminvesisuihkulla