Kansalaisten kysymyksiin vastataan sosiaalisessa mediassa
Puolustusvoimat järjestää huomenna Twitterissä Q&A-tilaisuuden Koulutus 2020-ohjelmaan liittyen. Käyttäjät voivat esittää kysymyksiä, joihin aiheen asiantuntijat vastaavat.
Huomenna otetaan jälleen uusi edistysaskel puolustusvoimien digitaalisten palveluiden kehityksessä. Puolustusvoimien Twitter-tilillä järjestetään ensimmäinen Q&A-tilaisuus (Question & Answer, eli Kysymys ja vastaus), jossa käyttäjät voivat kysyä asiantuntijoilta varusmiespalvelukseen liittyviä kysymyksiä. Tilaisuuden aiheena on Koulutus 2020-ohjelma, ja kysymyksiin vastaavat asiantuntijat Koulutus 2020-ohjelmakoordinaattori, majuri Ville Kostian ja varusmieskoulutuksen osastoesiupseeri, majuri Janne Kananen.
Kysymyksiä voi esittää klo 13-15. Koulutus 2020-ohjelma, joka otetaan käyttöön vuoden 2020 saapumiserästä eteenpäin, tulee mullistamaan varusmiespalveluksen täysin. Ohjelma kehittää kutsuntajärjestelmää, palvelusvalintoja sekä koulutusjärjestelmää ja -menetelmiä. Tilaisuuden toivotaan selventävän ohjelman sisältäväviä uudistuksia.
– Ajatus Q&A-tilaisuudesta syntyi noin kuukausi sitten. Taustalla on kuitenkin pidempi suunnitteluprosessi puolustusvoimien verkko- ja some-sisältöjen kehittämisestä, avaa Pääesikunnan viestintäosaston verkkoviestintäpäällikkö Ossian Hartig.
Tilaisuus ottaa askeleen vuorovaikuttavampia puolustusvoimia kohti. Sosiaalisen median avulla pyritään tavoittamaan mahdollisimman laajaa yleisöä.
Koska kyseessä on ensimmäinen tällainen tilaisuus, puolustusvoimat hakee mielenkiinnolla palautetta formaatin menestyksestä. Tilaisuus on täysin avoin kaikille, joita kiinnostaa Koulutus 2020-ohjelman sisältö.
– Koulutus 2020 on erittäin merkittävä ja tärkeä ohjelma, joten haluamme tarjota kiinnostuneille mahdollisuuden kysyä heitä pohdituttavia asioita, Hartig tähdentää.
Twitter on merkittävä sosiaalisen median alusta, ja puolustusvoimilla on ollutkin sivulla säännöllistä sisältöä julkaiseva tili jo kauan. Q&A-tilaisuuden tarjoama suora vuorovaikutus on kuitenkin aivan uusi konsepti.
– Toivomme, että mahdollisimman moni tulee esittämään kysymyksiä. Kellonaika voi olla varusmiehille koulutuksen takia vaikea, mutta toivottavasti heiltä löytyy tviitin verran aikaa. Vastauksenhan voi sitten katsoa myöhemmin. Suurin kysymyspiikki todennäköisesti tulee heti alkuun.
Konseptia on tavoitteena kehittää tulevaisuudessakin. Tilaisuuksia voitaisiin järjestää laajemmalla skaalalla, erilaisissa sosiaalisissa medioissa ja useisiin eri aiheisiin liittyen, jos formaatti menestyy.
– Meillä on jo mielessä mahdollisia aiheita tuleville Q&A-tilaisuuksille. Ensin haluamme kuitenkin testata, millaisen vastaanoton ensimmäinen kerta saa, Hartig toteaa.
Q&A-tilaisuuden tarjoama sosiaalisen median vuorovaikutus on osa puolustusvoimien digitaalisen ja sähköisen palvelun sekä asioinnin kehitystä. Talvella puolustusvoimat ottaa esimerkiksi käyttöönsä chatbotin, jonka tarkoitus on vastata varusmiespalvelusta koskeviin kysymyksiin.
– Haluamme olla niissä kanavissa, missä kansalaiset ovat. Emme halua olla vain yksisuuntaista tiedottamista tekevä organisaatio, Hartig kiteyttää.