Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Grafiikka: Daniel Sandell

Skogbyn tasoristeys sijaitsee Tammisaaresta Hankoon vievällä rataosuudella.

Onnettomuustutkintakeskus sulkisi Raaseporin turmatasoristeyksen

Olli Kemppainen

Kolmen Dragsvikin varuskunnan varusmiehen ja yhden siviilin hengen vaatineen onnettomuuden tasoristeys on Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan erittäin vaarallinen.

Onnettomuustutkintakeskus teki keskiviikkona 15. marraskuuta Liikenteen turvallisuusvirastolle ja Liikennevirastolle ilmoituksen Skogbyn tasoristeystä koskevasta onnettomuusuhasta. Onnettomuustutkintakeskuksen mielestä tasoristeystä on parannettava ja siihen saakka tasoristeys olisi pidettävä suljettuna uusien onnettomuuksien välttämiseksi.

Rautatietoimintojen turvallisuuspäällikkö Marko Tuominen Liikennevirastosta kertoi Ruotuväelle, että Liikennevirasto tekee asiassa päätöksiä tällä viikolla. Jos tasoristeys päätetään sulkea, ensin on selvitettävä, mistä korvaava radan ylitys on järjestettävissä ja miten se soveltuu tasoristeystä nyt käyttäville.

Onnettomuustutkimuskeskuksen tiedotteen mukaan Skogbyn tasoristeyksessä tien ja radan kohtauskulmaksi mitattiin 43 astetta. Ratateknisten määräysten mukaan kulman tulee olla vähintään 58,5 astetta, mutta yleensä 72–90 astetta.

Paikkatutkinnassa todettiin myös, että lähestyttäessä tasoristeystä idästä kohti valtatietä 25, näkemä oikealle onnettomuusjunan tulosuuntaan nähden muuttuu tasoristeystä lähestyttäessä. Näkemä oikealle on kahdeksan metriä ennen ulointa kiskoa 480 metriä, kun se suurimman sallitun junan nopeuden ollessa 120 kilometriä tunnissa, pitäisi olla näkemäasetuksen mukaan 720 metriä.

Tammisaaresta Hankoon matkalla ollut kiskobussi törmäsi 26. lokakuuta vartioimattomassa tasoristeyksessä puolustusvoimien maastokuorma-autoon. Kuorma-autossa olleista kahdeksasta Uudenmaan prikaatin varusmiehestä kolme kuoli. Onnettomuuden yhteydessä kuoli myös yksi junan matkustaja.