Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Kuva: Valtteri Nevalainen

Ilari Hakala kertoo alkupalveluksen olleen samalla sekä hauskaa että haastavaa. Vaiherikkaan peruskoulutuskauden aikana hän ei ole ehtinyt tehdä videoita, mutta koittaa ehtiä kuvaamaan lähitulevaisuudessa.

Intohimosta ammatti

Roni Raunola

Tuhannet jalkapalloilun ystävät ovat nähneet Ilari Hakalan edesottamuksia vihreällä verannalla. Vuodenvaihteesta lähtien YouTube-tähti on opetellut aivan uudenlaisia taitoja Rannikkoprikaatissa.

Lyhyt vauhti, puhdas osuma palloon ja peliväline leijailee vastustamattomasti verkon perukoille. Ilari Hakala, eli Ilaripro, saa suorituksen näyttämään vaivattomalta, mutta se on loputtomien tuntien harjoittelun tulos.

Kaikki alkoi reilut viisi vuotta sitten, kun FC Espoon junioreita edustanut laituri katseli netistä muiden tekemiä jalkapallovideoita ja pohti, onnistuisiko itse samankaltaisissa tempuissa.

– Ajattelin, että kyllä minäkin tuohon pystyisin. Lähdin sitten testaamaan ihan kokeilumielessä, Hakala muistelee.

Nykyään Hakalalla on YouTubessa yli 60 000 tilaajaa ja tilin katsotuimmalla videolla yli miljoona näyttökertaa. Lukuisten tunnettujen brändien kanssa yhteistyötä tehnyt taituri on toiminut viisiosaisen Galaxin Pallo -sarjan juontajana.

Hakalasta välittyy ruudun välityksellä rento ja iloinen olemus, mikä omalta osaltaan tekee taiturista pidetyn hahmon nuorien fanien keskuudessa.

– Varsinkin viimeisen parin vuoden aikana YouTuben puolella on sujunut kivasti ja on ollut mukava huomata, että se on poikinut esimerkiksi erilaisia juontokeikkoja, Hakala myhäilee.

 

Yhteistyö muiden tubettajien, kuten suositun Justimusfilms-poppoon, kanssa on tuonut Hakalalle näkyvyyttä. Tunnettujen vieraiden lisäksi Hakala ottaa mielellään videoille myös ystäviään sekä täysin tuntemattomia ihmisiä, jos heitä sattuu kentällä olemaan.

Videoista huokuu muillakin tavoilla spontaani tunnelma: Hakala suhtautuu kuvaamiseen huolettomalla huumorilla ja tekee niissä erilaisia sekä kekseliäitä temppuja. Inspiraation lähteenä on usein muiden tekemät videot, joista Hakala saa uusia ideoita.

– Mietin, miten voisin itse tehdä vähän eri tavalla, ei kannata ruveta matkimaan muiden tekemiä videoita. Käytän paljon aikaa juttujen suunnitteluun, ne hahmottuvat sitten hiljalleen. Välillä ideat saattavat tulla keskellä yötä, sitten kirjoitan ne ylös paperille, Hakala toteaa.

Suunnittelutyö vie oman aikansa, mutta myöskään toteutus ei ole valmis hetkessä. Noin 13 vuoden jalkapallotausta eri joukkueissa on tuonut Hakalalle hyvän pohjan opetella uusia ja entistä haastavampia asioita pallon kanssa.

– Pienestä pitäen olen tykännyt kikkailla pallon kanssa ja kokeilla vähemmän pelinomaisia juttuja, Hakala kertoo.

Viimeisellä kaudellaan aktiivipelaajana Hakala palloili A-juniorien SM-sarjassa FC Espoon riveissä. Hän myöntää ikävöivänsä kilpaurheilua, mutta tiedostaa, että lopettaminen oli oikea ratkaisu YouTube-kuvioiden puolesta.

– Totta kai oli siistiä voittaa ja minulla on hyviä muistoja futisvuosilta, sellainen hyvä yhteishenki oli aina. Montaa asiaa siitä silloin tällöin kaipaa, mutta en ole katunut päätöstäni missään vaiheessa.

 

Rannikkoprikaatin viestikomppaniassa peruskoulutuskauttaan suorittavalla Hakalalla on urheilullisen elämäntyylinsä takia erinomaiset valmiudet viestimieheksi, millaiseksi hän toivoo pääsevänsä. Aselajiin kuuluu runsaasti juoksua, mutta Hakala ei kavahda mahdollisia kilometrejä.

– Fyysinen rasitus ei tähän mennessä ole vielä ollut kovaa, mutta uskon sen lisääntyvän tulevaisuudessa. Ongelmia ei kuitenkaan pitäisi tulla hyvän peruskunnon ansiosta.

Palveluksen aikana Hakalaa on huolestuttanut, ehtiikö hän kuvaamaan lainkaan uusia videoita. Jalkapallovideoiden tekijöitä riittää maailmalla pilvin pimein ja kilpailu on kovaa.

– Mitä tapahtuu, jos olen vähintään puoli vuotta enemmän tai vähemmän hiljaisuudessa YouTuben puolella? Aina voi tehdä pieniä postauksia muihin some-kanaviin, mutta videon tekeminen ottaa enemmän aikaa, Hakala pohtii.

 

2010-luvulla räjähdysmäiseen suosioon nousseet tubettajat ovat nuorille suuria esikuvia. Taloustutkimuksen mukaan YouTube-julkkikset ovat 13–17-vuotiaiden keskuudessa jopa poptähtiä suositumpia, ja uusia tähtiä nousee jatkuvasti. Hakala arvelee, että raha motivoi osaltaan aloittamaan esimerkiksi videoblogin ja panostamaan sen tekemiseen.

– Jos tästä ei olisi mahdollista saada ammattia, videoita ei tehtäisi näin paljon. Ihmisillä ei riittäisi aika, kun pitäisi tehdä muita töitä. Nykyään osataan tehdä viihdyttäviä videoita, joita tykätään katsoa.

Itseään Hakala ei pidä julkkiksena, vaikka hänen kasvonsa tunnistetaan usein etenkin itäisessä Espoossa. Hänestä on mukavaa, kun ihmiset tulevat kaduilla juttelemaan ja kehumaan videoita.

 

Hakalalla ei ole toistaiseksi selkeitä tulevaisuuden näkymiä leipälajinsa suhteen. Hän muistuttaa, ettei tänä päivänä voi tietää, millainen YouTube on viiden vuoden päästä. Trendit muuttuvat ja teknologia kehittyy valtavin harppauksin.

– Tehdäänkö silloin pelkästään videoita, vai onko siihen tullut jotain muuta? Futikseen liittyviä videoita haluaisin tehdä jatkossakin, se on suurin intohimoni.