Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Kuva: Jan Heikkilä

Tanssiopettaja Clara Blomqvist näyttää mallia kadetti Samuli Suonenvirralle

”Kadettien tanssinopettaminen ei ole pelkästään askelten harjoittelemista”

Olli Vainio

Clara Blomqvistille tulee päivittäin vastaan se, että hän on isänsä tytär. Blomqvistien suku on neljäkymmenluvulta asti vastannut kadettien tanssikoulutuksesta.

Perheyritys, johon Clara Blomqvist aikoinaan hyppäsi sisään, innosti hänet ammattiin. Blomqvist seurasi 15 vuoden ajan kadettien tanssikursseja pääopettajan vierestä. Vetäjän roolissa hän on toiminut viisi vuotta. Siihenastinen rakas harrastus avasi ovia uusille teille.

– Kun aloitin tekemään sitä päätoimisena työnä, tajusin oikeasti, kuinka paljon nautin siitä, Blomqvist muistelee.

Vaikka kadetit ovat hänelle tuttuja, hän ei ole ehtinyt tanssiharrastuksen ohessa seuraamaan paljoa maanpuolustuksellisia asioita.

– Minulla on suuri luottamus, että Suomessa on hyvät johtajat, jotka hoitavat asiat, hän sanoo.

Claran edesmennyt isä, Åke Blomqvist oli kenties Suomen tunnetuin tanssinopettaja. Jo 40-luvulta asti kadettien tanssinopetus oli hänelle elämäntyö. Hän oli mukana lukuisissa televisiotuotannon ohjelmissa, elokuvissa ja kirjoitti tanssinopetuskirjoja. Åke ansaitsi myös tasavallan presidentin myöntämän arvostetun opetusneuvoksen arvonimen. Omaa tanssikoulua hän piti vuodesta 1944 saakka. 70-luvulla hänen vaimo Leena Blomqvist tuli toimintaan mukaan, jolloin tanssikoulu toimi kolmessa kaupungissa. Vuodesta 1997 alkaen tytär Clara on jatkanut isänsä perintöä.

Åke oli tunnettu etenkin kadettien tanssiopetuksesta. Claralla on siten ollut isot saappaat täytettävänä.

– Niinkin valtavan isot saappaat, ettei samaan pysty kukaan muu, toteaa Blomqvist.

Vaatimattomuudesta häntä ei ainakaan voi syyttää.

Blomqvist kertoo, että kadetit olivat hänen isälleen erittäin keskeinen ja tärkeä ryhmä. Isänsä opetuksia seuranneena hän on oppinut suurta arvostusta, joka ylettyy jokaiseen ihmiseen.

– Meillä on ollut vahvasti keskeisenä se, että kadeteista pidetään huolta, hän sanoo.

Kadettien tanssikoulutus on Blomqvistin mukaan muuttunut radikaalisti vuosikymmenien saatossa. Nykyään ei voida opettaa samalla tavalla, kuin ennen. Esimerkkinä Blomqvist kertoo 50-luvun, jolloin ominaista oli, että kaikki opetus tapahtui pelolla erittäin kovan kurin alaisena.

Hän kertoo isänsä pehmenneen yhdessä yhteiskunnan mukana. Blomqvistin mukaan nykyään täytyy olla huomattavasti kiltimpi etenkin kadettien puolisoille.

– Kadetit kestävät kovaa kuria, mutta täytyy muistaa, että puolet ryhmästä on kadettien naispuolisia tanssipareja.

Nuorena Blomqvist oli itse tanssittamassa kadetteja monina vuosina vapaaehtoisena parina. Hän oivalsi kokemuksesta paljon. Omien sanojensa mukaan usein laatu korvaa määrän. Hän kertoo, että jokainen vuosi kadettien kanssa on erilainen ryhmien koostumusten perusteella.

– Itselläni oli sellainen tunne, että opeteltiin todella paljon ja myös epäolennaisia asioita. Pikkuhiljaa lähdin itse muokkaamaan omassa opetuksessa sitä, että harjoitellaan vähemmän mutta paremmin. Tietysti opetus on kiinni nykypäivässä, mutta perinteitä kunnioittaen. Nykyisin harjoittelun määrää on supistettu ja aika pyritään käyttämään yleisimpien tanssien opetteluun. Tämän takia esimerkiksi cha cha cha on jäänyt pois opetussuunnitelmasta, hän kertoo.

Clara Blomqvistille tanssi on kaikki kaikessa. Läheiset ihmiset miettivät usein, miten hän jaksaa ensin tehdä pitkän työpäivän ja lähteä sen jälkeen vielä viettämään vapaa-aikaansa itse tanssien.

– Tanssi on minulle työ, harrastus, intohimo ja elämäntapa, johon olen pienestä pitäen kasvanut, hän muotoilee.

Blomqvistin mukaan kadettien opetus eroaa hänen muusta tanssinopetuksestaan täysin.

– Kadettien tanssinopettaminen ei ole pelkästään askelten harjoittelemista, vaan myös tanssi- ja tapakasvatusta. Etiketin mukaisesti toisen ihmisen kunnioittamiseen ja huomioimiseen kiinnitetään erityisesti huomiota.

Blomqvist kertoo, että kursseilla opetellaan naista kunnioittavaa juhlavaa käytöstä. Tansseissa harjoitellaan esimerkiksi naisten saattamista lattialle ja käsisuudelmia.

Etikettien noudattamisesta hän on saanut erityisen hyvää palautetta naisilta, jotka ovat tyytyväisiä miesten hyvään käytökseen.

Blomqvist on havainnut, että tanssiharrastuksen harvinaistuminen on vaikuttanut kadettien tanssitaitoon. Ennen saatettiin olettaa, että osaa kurssille tullessaan valmiiksi jotain.

– Nykyään käydään läpi asioita, jotka ovat toisille itsestäänselvyyksiä, mutta kaikille ei, Blomqvist kertoo.

Hän vakuuttaa, että tansseja kerrataan ja harjoitellaan paljon. Juhlissa olevia tapahtumia käydään todella tarkasti läpi. Ennen presidentin linnan itsenäisyysjuhlia järjestettävissä kertausharjoituksissa katsotaan, kuinka tungoksessa selvitään iltapukujen kanssa.

Kurssin koulutukseen liittyvät varsinkin siisteys ja hyvät käytöstavat. Linnan juhlien kapeilla käytävillä ja salissa rouvia tanssittavat kadetit ovat Blomqvistin erityisessä tarkkailussa, ovathan ne erityinen näytönpaikka.

Blomqvist seuraa linnan juhlia televisiosta ja myös ohjeistaa siitä, miltä televisiossa tanssiminen näyttää.

– Kadetit eivät saa edustaa epäedukseen tai erottua joukosta liikaa, päinvastoin tulisi olla herrasmies ja siisti juhlissa.

Kadetit ovat tanssittaneet ihmisiä linnan juhlissa jo pitkään. Tanssikoulutukseen kuuluu vanhoja klassikkoja, kuten juhlatanssit kikapoo ja tango. Blomqvistin havainnon mukaan kadetit sisäistävät ja oppivat erityisesti marssimaisen rytmin omaavat tanssit hyvin nopeasti.

Blomqvist ihailee kadettien ryhmäkuria. Sen avulla suurten ryhmien ohjaaminen helpottuu.

– Kun sanon oikea jalka eteenpäin, niin kaikilla pamahtaa jalka samaan aikaan eteen.

Palaute opetuksesta on ollut hyvää. Kadetit ovat useasti pitäneet tyylistä, jolla Blomqvist opettaa. Erityisesti häntä motivoivat kommentit, jotka ovat edenneet tanssisaleista kouluttajien toimistoihin.

– On ihanaa, kun kuulee hyvän palautteen edenneen muille ryhmänjohtajille ja opettajille, jotka ovat olleet tyytyväisiä. Se on parasta palautetta, mitä voin saada.

– Kun kerran opetellaan tanssimaan kertauksen pitäisi olla niin tehokasta, että siitä tulisi pysyvä tanssitaito lihasmuistiin, sanoo Blomqvist.