Viestintää karjalaisella asenteella

Kahvilan hälinäinen ympäristö ei kiinnitä lainkaan huomiota, sillä aurinkoinen Ulla Parviainen vetää iloisella olemuksellaan keskustelukumppaninsa huomion puoleensa. Postin mediasuhteiden johtaja Parvianen uskoo karjalaisten juuriensa vieneen hänet viestinnän pariin. – Olen saanut verenperintönä ulospäin suuntautuneen luonteen ja kiinnostuksen uusista asioista, Parvianen nauraa.

Postissa Parviainen on ollut yli kymmenen vuotta, mutta sitä ennen pitkän linjan ammattilainen toimi merivoimien tiedotuspäällikkönä. Julkisen sektorin ja yritysten viestinnän parissa työskennellyt Parviainen ei näe, että viestinnän kannalta niillä olisi enää eroa keskenään – avoin viestintä on onnistumisen avain. Työpäivät ovat Parviaisen mukaan kaikki erilaisia, tämä onkin varmasti syy miksi nauravasilmäinen nainen on ottanut viestinnän elämäntyökseen.

Twitterissä Parviainen kuvailee itseään multasormiseksi kesän lapseksi, jolla on työhevosen luonne. Tätä ei käy kiistäminen - vastapuolella istuvasta persoonasta huokuu viehättävä vallattomuus ja kuitenkin puheissa jämäkkä ammattimaisuus.

Kiinnostuksena kriisiviestintä

Havainnointi, tunneäly ja hiljaiset signaalit ovat Parviaisen mukaan viestijän tärkeimpiä työkaluja.

– Oli viestijä kriisitilanteen äärellä tai ei, pitää hänellä olla pää kylmänä ja sydän lämpöisenä, Parviainen pohtii ammattinsa vaatimuksia.

Viestintäosaaminen on kehittynyt Parviaisen mukaan paljon. Suomalainen postitoiminta on ollut jo useamman vuoden rajussa muutoksessa. Yrityksen viestintätiimi on saanut harjoitusta muutosviestinnästä ja kriisiviestinnästäkin.

– Olen hyvin ylpeä työnantajastani, jolla on tarjota Uusi polku -tukiohjelman kautta henkilöstölle mahdollisuuksia postin ulkopuolella. Vastuu henkilöstöstä on erittäin tärkeä asia muutoksen keskellä, Parviainen painottaa.

Ennakoiminen ja avoimuus ovat Parviaisen mukaan avaimet kriisiviestinnässä. Parasta kriisiviestintää on kriisien ennaltaehkäisy ja toiseksi parasta paniikin estäminen kriisin ollessa päällä. Kriisiviestinnän viisi vinkkiä ovat totuus, nopeus, riittävyys, yhteistyö ja nöyryys.

Parviainen näkee, että kriisiviestinnässä koukuttavaa on sen nopeatempoisuus ja kuinka sitoutuneita viestintätiimissä työskentelävät ovat tekemään yhteistyötä.

– Viestinnässä ei ole enää perinteisiä työaikoja, vaan asioihin on reagoitava nopeasti. Varsinkin uudet viestintäkanavat edellyttävät sitä, haasteellista on myös arvioida, mihin kaikkiin oikeasti kannattaa reagoida, Parviainen mietti.

Puolustusvoimilla on Parviaisen mukaan erittäin hyvät keinot myös rauhan ajan kriisiviestinnän hallitsemiseen.

– Siellä on osaavia ihmisiä, jatkuva tilannekuva ja tehokkaat järjestelmät, joiden kautta asiat saadaan eteenpäin. Uskon myös, että varusmiehet, jotka ovat diginatiiveja ja ymmärtävät sosiaalisen median voiman, ovat hieno voimavara, Parviainen arvioi.

Erilaista maanpuolustustyötä

Parviaisen rakkaus merivoimiin on säilynyt ja työ siellä jätti kiinnostuksen vapaaehtoiseen maanpuolustukseen. Parviainen on kuulunut TK-Tiedotuskillan hallitukseen useana vuonna. Kilta astelee sota-aikana toimineen tiedotuskomppanian jalanjäljissä ja sen jäsenet ovat kiinnostuneita kriisiajan viestinnästä.

– Suomi on siitä hieno maa, että vapaaehtoinen maanpuolustustyö ei ole mörkö ja tarjolla on iso tarjotin erilaisia tapoja osallistua maanpuolustustyöhön, Parviainen kertoo.

Maanpuolustustyö on Parviaisen mielestä hyvä tapa pitää yllä erilaisia taitoja.

– Monet naisetkin voisivat hyötyä kursseista, joissa saa valmiuksia yhteiskunnan häiriötilanteisiin. Perustaitojen harjoittelusta on hyötyä ihan joka päiväisessä elämässäkin, Parviainen rohkaisee.

Haastattelun jälkeen Parviainen kokoaa matkalaukkunsa ja lähtee kohti kotiaan Lappeenrantaa. Saimaan rannat ovat matkailun ohella Parviaiselle keino rentoutua ja karistaa työn hektisyys. Toukokuun alkua lupaileva aurinkoinen päivä on kuin omiaan kotirannalla istumiselle ja iltasoutelulle.

 

Näköislehdet