Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Kuva: Kristian Wallin

Matkahuollon kortti ei käy kaikkien liikennöitsijöiden linja-autoissa, ja joissain tapauksissa Waltti-kortti on edullisempi. Kortti ladataan varusmiehelle valmiiksi.

Puolustusvoimat hakee Waltilla mukavuutta ja säästöjä

Arttu Laaksokari

Julkisilla linja-autoilla lomamatkansa kulkevat varusmiehet käyttävät matkansa kustantamiseen joko Matkahuollon korttia tai paperilitteroita. Nyt järjestelmän rinnalle tulee Waltti-järjestelmä, jonka on tarkoitus helpottaa matkustamista ja laskea kustannuksia.

Paperilitterat jäävät lähes kokonaan historiaan, kun puolustusvoimat otti heinäkuun alussa käyttöön Waltti-matkakorttijärjestelmän kaikissa joukko-osastoissa. Waltti on joukkoliikenteen matkakortti, joka kattaa 12 kaupunkia ja kolme eri alueen seutuliikennettä. Puolustusvoimien palvelukeskuksen suunnittelupäällikkö Ritva Davidssonin mukaan Waltti tulee täydentämään nykyistä järjestelmää.

– Uusi järjestelmä otetaan käyttöön, koska Matkahuollon kortti ei käy kaikkien linja-autoliikennöitsijöiden linja-autoissa tai Waltti-kortti on edullisempi.

Matkahuollon paperilitteroita on liikenteessä vuosittain noin 120 000 kappaletta. Määrä on huomattava, sillä paperilitteroilla matkustaminen on selvästi kalliimpaa sähköiseen matkakorttiin verrattuna.

Waltti-järjestelmän tuomista säästöistä ei ole vielä olemassa tarkkaa arviota, mutta esimerkiksi Hämeenlinnan seutuliikenteessä yhden vyöhykkeen matkalla Waltti-korttia käyttämällä säästetään euro jokaisella matkalla. Myös Matkahuollolta odotetaan uusia lipputuotteita.

Uudistuksen on tarkoitus helpottaa varusmiesten sekä perusyksiköiden arkea. Kortti ladataan varusmiehelle valmiiksi. Aina, kun kortilta loppuu arvo, yksikön vääpeli antaa hänelle uuden. Kortin arvoa voi seurata itse Play-kaupasta ladattavalla ilmaisella Android-sovelluksella.

– Uudistuksella halutaan vähentää litteroiden käyttöä. Niiden kirjoittaminen on työlästä, ja järjestelmä on kallis.

Waltti-järjestelmään on mahdollista ostaa myös kertakortteja, joita on tarkoitus käyttää kotiutuksen yhteydessä, jolloin kalliista paperilitteroista päästään lähes kokonaan eroon.

 

Edellisen kerran huomattavia muutoksia varusmiesten matkustamiseen tehtiin vuonna 2013. Tuolloin varusmiesten matkojen omavastuu poistui ja matkustaminen tuli ilmaiseksi kaikille varusmiehille. Samalla tuli mahdolliseksi matkustaa junassa pelkällä varusmieskortilla. Siihen asti oli kirjoitettu litteroita, ja muutos vähensi perusyksiköiden työmäärää huomattavasti.

Vaikka VR:n junissa voi matkustaa pelkällä varusmieskortilla, paikkavarausta suositellaan. Paikkavarausten perusteella VR pystyy paremmin varautumaan ja lisäämään esimerkiksi tarvittaessa vaunujen määrää. Paikan varaaminen onnistuu luomalla VR:n verkkosivuilla itselleen tilin ja lataamalla maksuttoman VR mobiili -sovelluksen älypuhelimeen.

Tällä hetkellä varusmiehet tekevät noin 260 000 matkaa vuosittain valtion rautateitä pitkin. Suosituimmat yhteysvälit ovat ovat Oulu-Rovaniemi, Kuopio-Kajaani, Kajaani-Jyväskylä sekä Rovaniemi-Ylivieska.

– Näissä kaupungeissa sijaitsevat isot varuskunnat. Esimerkiksi monet jyväskyläläiset suorittavat palvelustaan Kajaanissa.

Junamatkoista vain noin 15–30 prosenttilla tehtiin varusmiehelle maksuton paikanvaraus. Paikkalipun käytön aktiivisuus vaihtelee reittikohtaisesti. Yleisintä se on pitkillä, yli 200 kilometrin matkoilla. Lyhyillä matkoilla, kuten välillä Helsinki–Kouvola paikkoja ei juurikaan varata, kun taas esimerkiksi välillä Helsinki–Oulu aktiivisuus on varsin hyvää.

Kaikki eivät välttämättä ole tietoisia paikkavarausjärjestelmästä, jotkut taas eivät varaa paikkaa, koska eivät ole varmoja, millä junalla ovat menossa. Paikan varaaminen ei välttämättä myöskään onnistu liian myöhään, jolloin juna on jo täynnä, Davidsson sanoo.